Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

30 juni 2014

Praktisch gidsje over beelddenkende kinderen - Sandra Kleipas

Gidsje beelddenkende kinderen
Auteur Sandra Kleipas

Sandra Kleipas (1982) is coach, psychosociaal hulpverlener en (plus/stief-) moeder. Sinds 2011 heeft ze een praktijk voor persoonlijke ontwikkeling en gezinsbegeleiding in het Belgische Hoogstraten. 
Hoogstraten is voor mij 'om de hoek'. Ik woon en werk in het Brabantse Zundert, Hoogstraten is hier slechts een kwartiertje rijden vandaan.
Informatiefolders van Sandra's praktijk kom ik wel eens tegen hier in het dorp. Sandra zelf ken ik via Twitter en Facebook. Altijd leuk om Tweets te lezen van collega's met een eigen praktijk die ook werken met hoogsensitiviteit en beelddenken.

Beelddenkende kinderen

Bij uitgeverij Scrivo Media is deze maand een gidsje verschenen, geschreven door Sandra Kleipas: 'De gids over beelddenkende kids'. Hierin staan 80 praktische tips voor ouders, hulpverleners en docenten van het basisonderwijs, over kinderen die in beelden denken. 
Ik heb het gidsje gisteren doorgelezen en had het zo uit. Het is een overzichtelijk boekje geworden (110 pagina's, formaat 11 x 14 cm). Handzaam, praktisch, hier en daar een zwart-wit afbeelding van kinderen, gevuld met 80 tips over beelddenkende kinderen. Dankzij de heldere, eenvoudige taal is alle informatie goed te begrijpen voor een breed publiek.
Ik vind het een geslaagd, modern boekje. Dankzij de korte tekstjes blijft alles overzichtelijk. Dit gidsje is bijzonder geschikt voor ouders en leerkrachten van het basisonderwijs die over 'beelddenkers' wel eens de klok hebben horen luiden, maar nog steeds niet weten waar de klepel hangt.
Sandra Kleipas vertelt o.a. over wat beelddenken is, hoe je een kind herkent dat beelddenkt, en ze geeft duidelijke, kleine voorbeelden. Geen moeilijke zinnen, gewoon lekker helder taalgebruik. Daar hou ik van. 
Ze legt uit waarom beelddenkende kinderen vaak concentratieproblemen hebben en hoe je er wat aan kan doen samen met je/het kind. Ze benadrukt daarbij de positieve kanten van het beelddenken.
Achterin het boekje staan tips om verder te lezen over beelddenkende kinderen en worden wat specifieke websites genoemd. Het boekje is zowel geschikt voor Nederlandse als Belgische lezers.

Helder gidsje

Ik vind het een helder gidsje. Bovendien heeft het boekje een prettige uitstraling qua inhoud, taal en vormgeving. Het enige minpuntje: als volwassen beelddenker vind ik meerdere kleurlaagjes op elke bladzijde net iets teveel van het goede (teveel kleurprikkels), maar ik neem aan dat dit boekje - in de Kanguruserie uitgebracht - dezelfde layout moet hebben als boekjes met 80 tips voor hoogbegaafde kids, jongeren en rouw, scheiding en kids, enz.

Ik ben ook een beelddenker. Ik herkende veel in de gegeven praktische tips en prijs me gelukkig dat ik het beelddenken als volwassene heb kunnen combineren met het woorddenken. In mijn werk als reïncarnatietherapeut gebruik ik het beelddenken als tool om cliënten inzicht te geven in ervaringen uit hun verleden(s). Ik 'zie' namelijk beelden uit vorige levens van anderen aan de hand van gesproken of geschreven woorden/zinnen. (Voor praktijkverhalen zie website, dit blog of mijn boeken; gratis ebooks downloaden via www.vorigelevens.nl). 

Cijfers

Het enige waar ik tegenwoordig nog last van ondervind bij beelddenken, is wanneer ik moet werken met getallen. Als beelddenker zie ik het getal 4 bijvoorbeeld niet als het cijfer 4 maar als een plaatje: een 3D-vier. Om dan samenhang te vinden met andere cijfers..., dat blijf ik moeilijk vinden. 
Wanneer iemand mij een getal doorgeeft, bijv. per telefoon, dan moet ik het getal altijd op papier opschrijven om het te kunnen 'zien'. En bij het overmaken van betalingen via internet moet ik extra goed opletten en tig keer controleren of een getal juist is ingevoerd. Werken met getallen gaat bij mij gewoon langzaam, maar het lukt wel. 
Als kind begreep ik helemaal niets van wiskunde. Waarom je sommen met x en y of getallen in formules tussen haakjes moest delen, dat ontging me volledig. Ik zag het nut er niet van in.
Informatie uit Sandra Kleipas' gidsje sluit hier mooi op aan, daar waar ze het heeft over 'topdown leren'. Leerkrachten in het huidige onderwijssysteem leren kinderen meestal op deze manier: ze bieden stukjes informatie aan die pas later één geheel vormen. Een beelddenker kan daar weinig mee omdat hij 'het geheel' op deze manier niet kan overzien, waardoor concentratie en motivatie verdwijnen.
Pas na het lezen van dit gidsje begreep ik waarom ik als kind niets met die rare wiskundesommen kon. Het nut van werken met cijfers (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen) zag ik wel degelijk in, maar iets leren met x-en en y-en... waar kon je dat nou voor gebruiken?

'De gids over beelddenkende kids' (ISBN 978-94-91687-12-9) van Sandra Kleipas is overal verkrijgbaar voor 9,95 euro.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl



Het kinderboekje 'Koen de Wolkenvlieger' (over bedplassen en uittredingen) is gratis in pdf te downloaden via www.vorigelevens.nl