Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

8 mei 2013

Rattan Chadha, Mexx-oprichter, over reïncarnatie en vorige levens

Hindoeïsme - reïncarnatie
Mexx concern
 
In 'FD.Persoonlijk' nr. 18 (4 mei 2013) las ik een interview dat Onno Aerden had met Rattan Chadha. Ik had nog nooit van Rattan Chadha gehoord, totdat ik las dat hij degene was die in 1986 het kledingconcern Mexx had opgericht. In 2006 trad hij terug als ceo en verkocht zijn concern. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met investeren en innoveren in hotels en kantoren (oa CitizenM).
 
Originele gespreksstarters
 
In het interview beantwoordde Rattan Chadha boeiende vragen van de interviewer, zoals 'Waarvan ligt u wakker?', 'Wat ontroert u?', 'Wat zou u doen als u helemaal opnieuw moest beginnen met 20 euro?', 'Wat was het beslissende moment in uw leven?' en 'Hoe denkt u over de dood?'
 
Hindoeïsme & vorige levens
 
Het antwoord dat Rattan Chadha op deze laatste vraag gaf, was dit:
 
"Ik kom uit India, waar we het hindoegeloof aanhangen. We geloven dat de ziel zich na iemands dood verplaatst naar een nieuwgeboren lichaam. Wij zijn niet meer dan verpakkingen van de ziel. Ik zie dat ook: aan tweelingen die in alles hetzelfde zijn, behalve in hun karakter. Dat kan niet anders te verklaren zijn dan omdat ze verschillende zielen hebben. Zelf ben ik een oude ziel. Ik heb al veel levens geleid. Dat merk ik omdat ik weloverwogen kan nadenken, niet snel in de stress schiet om beslissingen. Jij (tegen de interviewer) hebt trouwens ook een oude ziel, niet zo oud als die van mij, maar toch. Je vraagt niet uitsluitend om een antwoord te hebben; jij bent op zoek naar essentie. Voor de miljoenen heel arme mensen in India is zulk zielsbesef ook rustgevend. Ze weten: mijn ziel heeft het in eerdere levens niet zo heel goed gedaan. Ik zal dit lot moeten dragen, ik maak er het beste van - het is niet het eind van de wereld dat ik maar weinig spullen heb. In een volgend leven wordt het vast beter, als ik nu goed mijn best doe. Hindoeïsme geeft enorm veel hoop aan mensen."
 
Kanttekening
 
Als reïncarnatietherapeut ben ik het eens met zijn stelling over zielsverhuizing: een lichaam is slechts een tijdelijke verpakking voor de ziel.
Of alle 'oude zielen' weloverwogen kunnen nadenken, daarover heb ik zo mijn twijfels. Er zijn op dit moment op aarde veel meer 'oude zielen' dan 'jonge zielen' geïncarneerd in lichamen. De meeste mensen (lichaam plus ziel) hebben eerder honderden vorige levens gehad dan slechts tientallen. Oude zielen zijn de laatste jaren in de overgrote meerderheid, maar dat wil nog niet zeggen dat ze beter zijn dan andere zielen of meer geleerd hebben van hun (voorgaande) levenslessen.
 
Grillige ontwikkelingslijn
 
Uit sessies reïncarnatietherapie is onder andere gebleken dat er niet altijd een opwaartse ontwikkelingsspiraal van een ziel is, door de eeuwen heen. De ziel stuitert zogezegd ook wel eens allerlei kanten uit tijdens het ontwikkelingstraject in diverse levens.
Zielsvoorbeeld: eens een belangrijk vorst met veel leiderskwaliteiten, echter een paar levens later zwakbegaafd en opgesloten in een gesticht, anno nu ambtenaar. Het leerthema dat bij deze levens hoort, kan bijv. zijn: leren omgaan met macht. Ervaren hoe het is om te heersen als een vorst, onderdrukt te zijn als een zwakbegaafde en nu een werkfunctie te hebben ergens er tussen in.
 
Rattan Chadha's opmerking 'hun ziel heeft het in eerdere levens niet zo heel goed gedaan, ze moeten nu hun lot dragen', vind ik daarom wat kort door de bocht. Karma zit heel wat genuanceerder in elkaar. De bedoeling is inderdaad dat we van al onze levens leren, maar op ons eigen tempo en niet per se lineair van laag naar omhoog, in stijgende lijn.
 
Boeiend om juist in een financieel kader (de weekendbijlage van het Financiële Dagblad, FD.Persoonlijk) een vraag en antwoord tegen te komen over 'hoe iemand denkt over de dood'. Ik kijk uit naar andere interviews van Onno Aerden.
 
Quotes van andere bekenden over vorige levens?
 
Mocht je quotes tegenkomen van bekende mensen over reïncarnatie en vorige levens, mail ze door naar rhapublishing@gmail.com
Ik maak er graag een artikeltje van voor dit Blog Vorige Levens.
 
Groetjes,
 
Marianne Notschaele-den Boer
Schrijfster van boeken over reïncarnatie(therapie) en vorige levens en reïncarnatietherapeut