Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

11 mei 2014

Boekrecensie 'Zusjesland' - roman van Curtis Sittenfeld over een paranormale tweeling, moderne gezins- en zussenrelaties

Roman 'Zusjesland' over een paranormale tweeling

Roman 'Zusjesland'

De roman 'Zusjesland' is een uitgave van De Bezige Bij/Cargo (ISBN 9789023485476) en telt 461 pagina's. De schrijfster ervan, Curtis Sittenfeld, brak internationaal door met haar debuutroman 'Prep', waarmee ze genomineerd werd voor de Orange Prize for Fiction in de USA. Dit is de vierde roman van Curtis Sittenfeld en de recensies, vooralsnog in Amerika, zijn lovend.
Ik had nog niet eerder van deze auteur gehoord, laat staan iets van haar gelezen, maar de aanbeveling op de cover van Aaf Brandt Corstius was positief. Aaf Brandt Corstius ken ik van grappige columns over het moederschap en nu ik 'Zusjesland' uit heb, kan ik zeggen dat deze roman inderdaad wat weg heeft van de manier waarop zij met humor en zelfspot over moderne gezinsperikelen schrijft.

Uitstekend vertaald

'Zusjesland' leest heerlijk weg. Dit is mede te danken aan de uitstekende vertaling van Monique Eggermont. Al eerder recenseerde ik voor dit blog door haar vertaalde boeken (zie dit artikel of zet haar naam in het zoekfilter van dit blog). Monique Eggermont vertaalt niet alleen prima, maar ze zet ook sfeerbeelden goed om van het Amerikaans naar het Nederlands. 
Een boek leest gewoon heel prettig als je geen stijl/taalfouten tegenkomt en als de intentie van wat de schrijfster met het boek wil zeggen, goed wordt overgebracht. 'Zusjesland' is geen literaire roman, maar wel erg goed geschreven en voldoet aan alles wat je zou mogen verwachten van een lekker leesbaar boek. 

Moderne inhoud


Kate en Violet zijn tweelingzussen; ze zijn hoogsensitief en paranormaalgevoelig. In hun jeugd voorzien ze allebei gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden. Hoewel de identieke tweeling op jonge leeftijd een sterke onderlinge band bezit, groeien ze naarmate ze volwassen worden steeds verder uit elkaar.
Violet laat haar paranormale gave toe en werkt min of meer als professioneel medium, Kate doet juist haar uiterste best ver weg te blijven van alles wat paranormaal is. Het verschil tussen de levens van beide zussen is groot. 
Violet is alleenstaand en zoekend in de (lesbische) liefde, Kate is getrouwd met de nuchtere wetenschapper Jeremy. Als huisvrouw heeft Kate dagelijks haar handen vol aan de opvoeding van peuter Rosie en baby Owen.
Wanneer Violet een grote regionale aardbeving voorspelt (omgeving St. Louis) en met haar voorspelling in tv-shows verschijnt, wordt de relatie tussen beide zussen op scherp gezet.

Uren leesplezier

'Zusjesland' staat wat mij betreft garant voor vele uren leesplezier. Het verhaal zit goed in elkaar, de schrijfster heeft meerdere verschillende verhaallijnen en verrassende plots goed doordacht en mooi in elkaar laten vervloeien. De spanningsopbouw is prima; het einde had misschien wat minder snel afgeraffeld mogen worden en er hadden wat minder 'poep'situaties in kunnen staan, maar verder heb ik geen kritiek op de inhoud. Alle gebeurtenissen zijn absoluut geloofwaardig en met degelijke kennis over paranormale zaken beschreven. Zeker paranormaal gevoelige vrouwen en hoogsensitieve jonge moeders met kleine kinderen zullen deze roman in één ruk uitlezen. 

Is de schrijfster zelf helderziend?


Een Amerikaanse interviewster vroeg aan Curtis Sittenfeld of ze ooit zelf een helderziende had bezocht? Hierop antwoordde ze: 
"I interviewed a psychic in 2004 in the capacity of reporter and I interviewed another for the book. I could have spent years doing research. I bought a book about how to harness your psychic powers, but I never finished it. But 'Sisterland' is not fundamentally about being psychic. It's about marriage, sisterhood and life in the suburbs."
Tijdens het lezen bespeurde ik weinig tot geen paranormale talenten bij de auteur. Wel is Curtis Sittenfeld hoogsensitief en gezegend met een groot schrijftalent en een rijke, beeldende fantasie. Ze heeft zich wat paranormale onderwerpen betreft goed ingelezen, alvorens te gaan schrijven.
In 'Zusjesland' gaat het inderdaad niet alleen over helderziendheid of paranormale ervaringen, maar veel meer over relaties tussen twee zussen, relaties tussen mannen en vrouwen, het moderne huwelijk, het moederschap, seksuele relaties en overspel. 

Een paar quotes ter illustratie

- Violet tegen zus Kate: 'Kinderen zijn niets anders dan een probleem dat mensen creëren om zichzelf daarna geluk te wensen met het oplossen daarvan. Jezus, neem Jeremy en jou. "Nee, we kunnen niet weg, want Rosie moet haar slaapje doen, na kwart voor zes kunnen we niet de deur uit," of wanneer dan ook, verdomme...' (blz. 13)

- Kate over werk dat ze ooit deed: 'Om halfacht 's avonds waste ik mevrouw Abbott, ik wreef haar in met vaseline, deed haar een incontinentieluier om en een nachthemd aan en hielp haar in bed. (In die tijd besefte ik niet wat een goede voorbereiding dit op het moederschap was.)' (blz. 186)

- Carol tegen Kate: 'Jullie hebben vast een heel bijzondere band. Ik heb altijd een tweelingzusje willen hebben.' Ze boog zich naar me toe, ook al stonden we al dicht naast elkaar. 'Ik vraag me zelfs af of ik misschien een tweelingzusje heb gehad. je weet wel...' Ze tekende met haar hand een cirkeltje, waaruit ik begreep dat ze bedoelde "gestorven in de baarmoeder". Het was niet voor het eerst dat iemand zoiets tegen me zei. Toen ik een stap achteruit deed, zei ze: 'Of misschien was dat in een vorig leven.' (blz. 327)

- Kate over haar vader: 'Toen mijn vader verderging leek hij nog ver weg, zo ver dat ik zelfs niet zeker wist of hij het wel of niet tegen me had. Hij zei: 'We maken allemaal fouten, nietwaar? Maar als je jezelf niet kunt vergeven, blijf je altijd een paria in je eigen leven.' (blz. 419)

Paranormale verhaallijn

In deze dikke roman vertelt Kate aan de hand van flashbacks over situaties uit haar jeugd, zoals kwetsbare kindervriendschappen en de moeizame maar toch ook liefdevolle relatie die ze heeft met haar tweelingzus. 
Kate vertelt hoe ze zich voelt als jonge moeder, opgeslokt door de dagelijkse zorgen voor het gezin, over de voelbare discriminatie tussen blanken en zwarten (St. Louis), gezins- en zussenrelaties, paranormale gebeurtenissen en de gevolgen van overspel.
Tussendoor komen paranormale onderwerpen aan bod: voorspellende dromen, helderziendheid, het kunnen opvangen van gedachten van anderen, het kunnen voorzien van een aardbeving, telepathie, kinderen die spelen met een oújàbord, een beschermengel, de geest van een dode, het kunnen communiceren met een entiteit, de houding van wetenschappers ten opzichte van hooggevoelige personen, het wel of niet ervoor uitkomen dat je een paranormale gave hebt en de overerfbaarheid van een paranormaal talent.
Dit alles is zonder overdreven gezweef beschreven en daardoor mooi ingebed in deze roman. 'Zusjesland', een absolute aanrader!

Een andere paranormale roman over aardbevingen

Wil je de door mij geschreven roman 'Boodschappenmeisje' lezen, over een paranormale vrouw die aardbevingen voorspelt, kijk dan hier. 

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/schrijfster
www.vorigelevens.nl