Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

3 oktober 2011

Mooie therapeutische zinnetjes, verborgen in een kinderboek

Iep! door Joke van Leeuwen

 
Het is me een raadsel waarom het kinderboek 'Iep!' van Joke van Leeuwen terechtkwam op een stapel 'afgeschreven boeken' van de bibliotheek in Zundert, maar ... ik prijs me gelukkig. Voor slechts 0,25 eurocent nam ik dit boek mee naar huis.
Niets is toeval, zullen we maar zeggen :) Misschien was het hoog tijd dat ik haar werk leerde kennen.

Ik wist totnutoe alleen dat Joke van Leeuwen een kinderboekenschrijfster is, dat ze illustreert en dat ze vele keren een Zilveren Penseel of Zilveren Griffel won. Van de film 'Iep!', gebaseerd op haar kinderboek, zag ik wel een paar aankondigingen. 




Afgelopen weekend zat ik in de oktoberzon in de tuin, met een stapel tijdschriften en het boek 'Iep!'
En voor ik het wist, had ik het boek uit.
De pentekeningen in 'Iep!' zijn niet zo mijn ding, maar ik werd geraakt door Joke's mooie zinnetjes die her en der in het boek verspreid staan. Poëtische, korte zinnen. Vakkundig gedoseerd. Kinderliteratuur. Prachtig!
Bij sommige zinnen met een therapeutische touch dacht ik: daar moet ik toch echt even een blogje over maken, maar ook: wat jammer dat ik Joke van Leeuwen als dichter niet eerder ontdekte. Gelukkig ben ik nooit te oud om (bij) te leren...

Uit 'Iep!':
"Loetje begon te huilen. Ze had zoveel verdriet dat ze even niet gewoon kon praten. Het was net of ze verdriet van andere keren had opgespaard. En nu liep ze over."

"'Ik heb haar niet eens dag gezegd', zei Loetje.
'Wij ook niet. Daarom zoeken we haar. Omdat het helpt als je dag kunt zeggen.'"

"'Sommige dingen zijn gebroken ook best goed', zei de redder. 'Een gebroken koekje is nog net zo lekker. En gebroken wit is ook wit. En er zijn heel beroemde kunstwerken die gebroken zijn of waar een stukje af is. Soms is het allerberoemdste ervan juist dat er een stukje af is."

Of een zinnetje als dit: "Hij had een mooie pyjama aan, met veel wakkere woorden erop."

Petje af! Ik ga meer werk lezen van Joke van Leeuwen.

***

Een aantal jaar geleden schreef ik het kinderboekje Koen de Wolkenvlieger (illustraties Hilbert Bolland).
In 'Iep!' vliegt Viegeltje, een meisjesachtig wezen met vleugeltjes, door de lucht. In 'Koen de Wolkenvlieger' vliegt een jongetje tijdens zijn slaap omdat hij een uittreding meemaakt.



In kinderboeken is alles mogelijk!



Groetjes, Marianne Notschaele