Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

13 juni 2011

"Oscar et la dame rose" - over een hoe een 10-jarige leukemie beleeft

Een paar maanden geleden zag ik een filmaankondiging van 'Oscar et la dame rose'


Ik had al een tijd geen Franstalige boeken gelezen en besloot 'Oscar et la dame rose' van Eric-Emmanuel Schmitt, het boek waarop de film is gebaseerd, aan te schaffen. 

Groot was mijn verbazing, toen het bestelde boekje in mijn brievenbus viel. Miniscuul klein, iets van 95 pagina's, waarvan de helft in het Frans en de helft in het Duits (vertaalde woorden). Ik had een uitgave te pakken van de Universal-Bibliothek Fremdsprachentexte.
Achteraf bezien bleek de vertaling van een aantal woorden toch wel handig, ik oefende zo mijn Frans en tegelijkertijd mijn Duits :)


Het verhaal gaat over de 10-jarige Oscar die in het ziekenhuis ligt. Hij heeft leukemie en niet lang meer te leven. De communicatie tussen Oscar en zijn ouders verloopt moeizaam; ze willen het liefst niet onder ogen zien hoe erg het met hun kind gesteld is.

Oscar stelt zijn 'levens- en waaromvragen' aan Mamie-Rose, een vrijwilligster in het ziekenhuis. Zij leert hem 'brieven aan god' schrijven, zodat hij zich toch kan uiten. Ook zegt ze tegen hem, dat hij iedere dag zou kunnen beleven alsof er 10 jaren verstrijken. Dit omdat de levensverwachting voor Oscar nog maar een week of twee is.

Eric-Emmanuel Schmitt is erin geslaagd met weinig tekst veel weer te geven. Hij zet de lezer aan het denken over leven en dood, (mis)communicatie en relaties tussen gezonde en zieke mensen.

Ik vond het een lief en tegelijkertijd indrukwekkend boekje. De film zal vast ook mooi zijn. Die wil ik nog gaan bekijken.

'Oscar et la dame rose' is een aanrader om te lezen. Volgens mij is er een vertaalde Nederlandse versie. Het boekje is zeer geschikt voor therapeuten die met jonge, zieke kinderen werken, maar ook voor ouders met kinderen die kanker hebben.



Marianne Notschaele