Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

3 april 2017

'Witte Vrouwen' - boek van Monique Hendriks - vrouwelijke, witte verschijningen - paranormale ervaringen - geesten - entiteiten - boekrecensie

Onderzoek naar 'Witte Vrouwen'
Witte Vrouwen - boekrecensie

Heb jij wel eens een wittige glimp opgevangen van een transparante gestalte in de vorm van een dame? Vroeg je je af wie of wat dat precies was? Raadpleeg het boek van auteur Monique Hendriks (1971) en kom alles te weten over vrouwelijke, nevelachtige verschijningen die her en der opduiken. Monique onderzocht oude en recente sagen en legendes, dook in gemeentearchieven, krantenartikelen, bestaande paranormale literatuur en de wereld van de parapsychologie om het fenomeen 'witte vrouwen' te onderzoeken.

Overal ter wereld verschijnen ze!

Op de achterzijde van het boek staat: “Wereldwijd barst het van de verhalen over in het wit geklede dames die uit het niets verschijnen. Ieder land heeft er een naam voor. Het zijn Witte Wieven, Weisse Fauen, Dames Blanches, Dame Bianca’s, Frades, Bílá Pani, White Ladies en Banshees. Ze worden onder andere gezien in grotten, beekjes, ruïnes, bossen en kastelen. Dit boek neemt je mee op reis langs mystieke plaatsen en laat je kennismaken met deze merkwaardige, vrouwelijke verschijningen in witte kleren.”
In dit uiterst informatieve boek ‘Witte Vrouwen. Ze verschijnen. Ze spoken. Ze voorspellen.’ beschrijft zij het fenomeen van witte vrouwelijke verschijningen. Werkelijk alle soorten witte dames die er wereldwijd bestaan komen aan bod.
‘Witte Vrouwen’ is vlot leesbaar, goed gedocumenteerd en bij vlagen zelfs grappig, want Monique Hendriks verstaat de kunst om met humor te vertellen over volksvertellingen, historische verhalen en paranormale gebeurtenissen. Regelmatig las ik glimlachend verder. Het gebeurt niet vaak dat in een boek stoffig archiefmateriaal op een leuke manier ‘tot leven wordt gewekt’.

Voor welke lezers - van archetype tot spookdame

‘Witte Vrouwen’ vind ik een aanrader om te lezen; bij uitstek geschikt voor collega-regressie/reïncarnatietherapeuten die veel werken met ‘het tussenbestaan’ (het gebied tussen twee levens in), aangehechte (ziels)energie en (dolende) entiteiten, én paranormaal geïnteresseerden die meer willen weten over een andere realiteit, andere dimensies en merkwaardige levensvormen zoals de transparante vrouwelijke verschijningen.
Aan de hand van verschillende en uiteenlopende voorbeelden van verschijnende en/of spokende witte dames - in binnen en buitenland - gaat Monique Hendriks als onderzoekster in op wat ‘witte vrouwen’ allemaal kunnen zijn en/of betekenen. Ze vertelt o.a. over archetypes, over ingemetselde kasteelvrouwen, noodlottig overleden bruiden, spinsters en watervrouwen, dwalende entiteiten die het aardse niet kunnen loslaten, wetende witten en genezende vrouwen, zeemeerminnen, zelfs over buitenaardsen. Alles wat vrouwelijk is, wit, spookt en verschijnt, wordt besproken. De ene keer zijn witte vrouwen engelen of helpers en wijzen ze je de weg, de andere keer zijn transparante dames wraakzuchtig van aard en zelf de weg kwijt in het gebied tussen leven en dood.

Boeiende materie – plussen/minnen

+ Gemakkelijk leesbaar, heldere uitleg.
+ Overzichtelijke inhoud, goede opbouw.
+ Aangename pagina lay out.
+ Behandelde onderwerpen zijn snel en eenvoudig terug te vinden dankzij een goed indexregister met plaatsnamen en landen.
+ Uitstekend overzicht van geraadpleegde bronnen.
+ Enorm veel voorbeelden van verschijningen van witte dames, zowel in Nederland als in het buitenland, dat maakt het leuk om dit boek te lezen.
+ Geen saaie opsomming van historische feitjes, maar lekker leesbare verhalen met een vleugje humor.
+ De auteur heeft werkelijk aan alle soorten witte vrouwen gedacht. Van archetypes tot dwalende zielen, van wetende witten tot spokende kasteelvrouwen, van zeemeerminnen tot religieuze Maria’s en van witte vrouwen in dromen tot ufo-wezens.
- De zwartwit-afbeeldingen hadden van mij niet gehoeven, maar ik weet zeker dat andere lezers die plaatjes wel waarderen, kwestie van smaak. Een afbeelding van een wereldkaart erbij of een locatieoverzicht (in welk land of welke plaats spookt welke dame?) had ik interessant gevonden. Misschien een tip voor een volgend onderzoeksboek?
+ Als lezer ontdek je gaandeweg een merkbaar verschil tussen folkloristische vertelsels en paranormale ervaringen met witte vrouwen in de hoofdrol, waar meer mee aan de hand is.

Nieuwe thriller ‘Contrast’ van Monique Hendriks

Monique Hendriks schreef eerder voor een spiritueel tijdschrift, toneeluitgeverij en opleidingsinstituten. Enkele jaren geleden las ik haar boeken ‘Over nevels en misten’ (fictie), ‘De horror van animal hoarding’ (non-fictie) en het e-book ‘De Stormvloek’ (een roman met een bovennatuurlijk tintje). Tegenwoordig begeeft ze zich in het thrillergenre, getuige haar thrillerdebuut ‘Heavy Metal Chick’ - dat lovend werd ontvangen door pers en lezers - en de net uitgekomen psychologische thriller 'Contrast' over een familiedrama dat relaties op scherp zet. Op haar website www.moniqHYPERLINK "http://www.moniquehendriks.nl/"uehendriks.nl vind je daarover meer informatie.

Verder lezen over geestverschijningen

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer