Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

30 juni 2016

Boek 'Het hart van stille mensen' - Sophia Dembling - boekrecensie - liefde - relaties - hsp - introvert versus extravert

Boek 'Het hart van stille mensen', Sophia Dembling
Boek - Het hart van stille mensen

Ben jij hooggevoelig en introvert? Op zoek naar de liefde, verbondenheid, een relatie, een partner? Is het aanspreken van onbekenden niets voor jou? Wens je een extraverte of liever een introverte partner? Het hart van stille mensen is een informatief boek 'voor iedereen die ooit worstelde met het conflict tussen de wens thuis te blijven en het verlangen om uit te gaan en een partner te vinden'.
Sophia Dembling schreef ook het boek De kracht van stille mensen (Een blogartikel daarover vind je hier.) Het hart van stille mensen - introvert zijn en de liefde is bedoeld voor introverte mensen, met name vrouwen, die het alleen zijn op prijs stellen, maar die ook verlangen naar liefde en verbondenheid. Hoe zoek je potentiële partners? Waarover klets je tijdens een eerste date? Hoe vind je de balans in een relatie als je ook de behoefte voelt om af en toe alleen te zijn.

Dit boek is onderverdeeld in:
- wat verwacht je van een relatie
- ontmoeten/daten, een band aangaan
- van daten naar een relatie.
In haar vorige boek citeerde Sophia Dembling veel uit saaie rapporten van voornamelijk onderzoekspsychologen. Nu zijn haar verwijzingen meer gevarieerd en is de mix beter verdeeld over het boek: psychologen, zoals Glenn Geher, maar ook biologisch antropoloog Helen Fisher, socioloog Eric Klinenberg, sociaal wetenschapper Amy Cuddy, psychotherapeute Carol Lennox, therapeut/blogger Nathan Feiles, huwelijksdeskundige John Gottman en auteurs John D. Mayer, Macy Santo Domingo, Harville Hendrix, DePaulo en Gary Chapman.

Prettig leesbaar

Het hart van stille mensen boeide mij wat minder dan De kracht van stille mensen. Dat zal ongetwijfeld komen omdat ik al jarenlang een relatie heb met één en dezelfde man en ik niet op zoek ben naar liefde of een andere partner. Toch vond ik dit boek vlotter geschreven, beter vertaald en leuker (veel citaten van geïnterviewden) om te lezen dan Demblings andere boek.
- "De wegen van Cupido's pijl zijn ondoorgrondelijk en niemand kan met zekerheid voorspellen wiens hart hij zal treffen. Maar ben je introvert en heb je nog geen relatie, dan kan het geen kwaad om even na te denken over wat je liever wilt: iemand die je er mee op uitneemt, of iemand die zich in je grot bij je voegt. Heb je al een relatie, dan helpt dit boek je misschien om de raakvlakken tussen jouw introversie en de persoonlijkheid van je partner te zien en daar oog voor te hebben (en indien nodig aan te passen)." (blz. 23)
- "Introverte en extraverte mensen kunnen elkaar geweldig aanvullen." (blz. 27)

Plussen

- Goed beschreven voorbeelden.
- Leuke tips voor hooggevoelige/introverte personen om contact te maken met anderen (openingszinnetjes, doe-tips).
- Je kunt die tips niet alleen gebruiken bij een date/liefdesrelatie, maar ook bij het sluiten van gewone vriendschappen met anderen.
- Door het lezen van uitspraken van anderen ga je nadenken over hoe het zelf zit in je eigen relatie. 
- De inhoud is ook geschikt voor lezers die niet op zoek zijn naar een relatie en al een partner hebben.
- Voor hsp-lezers is de layout rustig en de coverafbeelding zacht en prettig. Prima gekozen.

Wat minder

- Sophia Dembling heeft het voortdurend over 'aan de ene kant, aan de andere kant'. Dat is lastig voor lezers die eenduidig advies verlangen. Voor introverte, hooggevoelige twijfelaars is dit boek minder geschikt. Zij zouden nóg meer kunnen gaan twijfelen.
- Er staan zoveel voorbeelden in dit boek (introvert/extravert) dat een twijfelende lezer misschien niet meer durft te kiezen uit angst niet de juiste tip op te volgen.

Wat leerde ik zelf van dit boek

Omdat ik een partner heb, las ik Het hart van stille mensen op een andere manier. Toch stak ik het nodige op van dit boek, want ik herkende introverte trekjes van mezelf aan de hand van voorbeelden die de auteur geeft. Ook uitspraken van geïnterviewden kwamen me bekend voor. Dat vond ik grappig. Zo probeerde ik al lezend te ontdekken of ik als hooggevoelig persoon meer introvert dan extravert ben en in hoeverre mijn partner extraverter is dan ik. Het was voor mij verrassend om op een andere manier naar mijn relatie te kijken.
Een paar maanden geleden beëindigde een vriendin - waarmee ik vier jaar intensief en plezierig contact had gehad - via een e-mailtje onze vriendschap. Ik vond dat bijzonder pijnlijk en liet daar de nodige therapie op los om te begrijpen waarom dat zo gebeurd was. Dankzij het lezen van Sophia Demblings boek begrijp ik nu beter dat dit, naast andere redenen, ook te maken had met onze verschillen in hooggevoeligheid en introversie. 
Vorige week zette ik zelf de vriendschap met een kennisje op een lager pitje. Ik gaf op tijd mijn grenzen aan omdat ik haar te claimerig vond worden. We zijn allebei hoogsensitief, maar ik snap nu eveneens dat zij stukken extraverter is dan ik. Haar enthousiasme en pogingen om mij vaak te bellen, vond ik af en toe doodvermoeiend. Ik ben meer iemand die liever schrijft en e-mailt, dan telefoneert. 
Er zijn dus vele varianten en gradaties mogelijk binnen vriendschaps- en liefdesrelaties daar waar het de balans betreft tussen hsp, introversie en extraversie. Het hart van stille mensen laat de lezer nadenken over hoe dit in vriendschap, daten, liefde en relaties zit. 

Dit boek vind ik een aanrader voor (relatie)therapeuten en vrouwelijke coaches die werken met relatietherapie, en voor hoogsensitieve, introverte single vrouwen die vriendschappen willen aanknopen met anderen of een stap in de goede richting willen zetten van daten en liefdesrelaties. 

'Het hart van stille mensen' | Sophia Dembling | 191 pagina's | ISBN 9789400507586 | www.levboeken.nl | 17,99 euro boek, 12,99 euro e-book | 

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.mariannenotschaele.nl