Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

12 november 2013

Een 'wordt vervolgd' op 'Het Achterhuis' - roman 'Margie' van Jillian Cantor



Roman 'Margie' van Jillian Cantor - uitgeverij Orlando
 
Dagboek van Anne Frank
 
Iedereen kent het dagboek van Anne Frank, heeft het ooit gelezen of er op zijn minst van gehoord. Ik las het toen ik 10 jaar oud was. Voor mij was Anne Franks 'lieve Kitty'-dagboek een impuls om zelf te gaan schrijven. Eerst schreef ik in zo'n kinderdagboek met een slotje erop, later in schrijfbloks met stoffen omslag en daarna in notitiebloks. In steno, want dat voelde veilig, steno leek op geheimschrift dat bijna niemand kon ontcijferen ;).
Rond mijn dertigste las ik de complete werken van Anne Frank met alle ins & outs over de familie Frank, die ondergedoken zat met anderen in 'Het Achterhuis' in Amsterdam tijdens de 2e wereldoorlog. Zo'n beetje alles wat Anne geschreven had stond erin en werd geanalyseerd. Anne's oudere zus Margot hield ook een dagboek bij, maar waar dat gebleven is...?
 
De roman 'Margie' van Jillian Cantor (Orlando Uitgevers, ISBN 9789022960103, goed vertaald door Monique Eggermont) kan ik van harte aanbevelen als je nieuwsgierig bent naar Margot Frank, de oudere zus van Anne. Zij stierf - net als Anne - in concentratiekamp Bergen-Belsen vlak voordat de Tweede Wereldoorlog was afgelopen.
 
Waar bleef het dagboek van Margot Frank?
 
Jillian Cantor las 'Het dagboek van Anne Frank' ook op jeugdige leeftijd.
Daarover zegt ze: (blz. 297) "Ik ben de oudste in een Joods gezin van twee meisjes, net als Margot Frank. Toen ik Annes dagboek opnieuw las als volwassene kwam ik erachter dat ik niks over Margot wist, terwijl ik het dagboek als tiener ook had gelezen... Maar net als Anne, hield Margot ook een dagboek bij in het Achterhuis, en moest zij ook onderduiken... Ik begon me af te vragen hoe Margot zich gevoeld moest hebben als zij had gezien hoe beroemd haar zusje is geworden. En ik vond dat Margot ook een stem verdiende. Ook zij verdient het om herinnerd te worden."
Jillian Cantor heeft op ontroerende en liefdevolle wijze Margot Frank alsnog een stem gegeven door haar in deze roman op te voeren, alsof ze de oorlog overleefde en naar Amerika emigreerde.
 
Roman 'In de schaduw van het Achterhuis'
Peter van Pels
 
Dit deed me denken aan een eerder boek dat ik 2005 las: 'In de schaduw van het Achterhuis' van Ellen Feldman (Slijthoff, ISBN 9789024551767). Hierin worden de belevenissen van Peter van Pels - de jongen waarop Anne Frank tijdens de onderduikperiode verliefd werd - beschreven, alsof hij na de oorlog in 1952 in New York woont.
De psychologische roman 'In de schaduw van het Achterhuis' is geschreven door een historica en is goed van stijl en taal; de inhoud is me vaag bijgebleven. Jillian Cantors 'Margie' is een stuk minder literair, maar boeide mij meer; bij sommige passages had ik zakdoeken nodig om mijn tranen te stelpen. Margie's eenzaamheid is treffend weergegeven.
 
Vorig jaar las ik een tamelijk controversiële roman 'Anne Frank leeft en woont op zolder', geschreven door Shalom Auslander. In dit fictieve absurdistische werk vertelt de auteur over Anne Frank die de oorlog heeft overleefd en als oude vrouw op een zolder woont in het dorpje Stockton. Solomon Kugel, eigenaar van het huis, ontdekt haar wanneer hij op zoek gaat naar de oorzaak van het getik van verwarmingsbuizen.
Deze roman is meer geschikt voor mannelijke lezers. Ik vond de humor niet grappig, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Het verhaal was wel intrigerend.
 
Margie Franklin
 
Van de achterflaptekst van 'Margie':
"In het voorjaar van 1959 gaat de film The Diary of Anne Frank in première in Amerika. Margie Franklin woont in Philadelphia en werkt als secretaresse op een advocatenkantoor. Op het oog leidt ze een rustig bestaan, maar ze draagt een groot geheim met zich mee: een verleden en een godsdienst die ze ontkent, een land en een familie die ze heeft achtergelaten.
Margie Franklin is in werkelijkheid Margot Frank, de oudere zus van Anne. Ze blijkt niet in Bergen-Belsen overleden, maar ontsnapt aan de nazi's en geëmigreerd naar Amerika. Jarenlang houdt ze niet alleen geheim wat haar ware identiteit is, maar ook wat er gebeurd is tussen haar en haar zusje tijdens de noodlottige laatste momenten die ze hebben gedeeld.
Dat voorjaar, terwijl haar zusje uitgroeit tot een icoon, begint Margies zorgvuldig opgebouwde leven in Amerika in te storten. Wanneer verleden en heden door elkaar gaan lopen, staat Margies toekomst in Amerika op het spel. Tenzij ze zich kan verzoenen met het leven dat ze ooit heeft geleid, de mensen van wie ze hield en de dingen die ze ooit heeft gedaan."
 
Vergeten om te overleven
 
Een paar stukjes tekst uit het boek:
- (blz. 33): "Aanvankelijk werd ik Margie Franklin, de niet-Joodse, omdat dat Peters idee was geweest, maar toen werd het opnieuw een kwestie van overleven. Ik wilde niet dat anderen wisten dat ik in zoveel opzichten ook dat meisje was: die Joodse die als een rat in de val gezeten had, zwaar verliefd was, en weggehaald door de Duitsers. Dat ik dat meisje bén. Die Joodse."
- (blz. 69): "Ik kan goed geheimen bewaren. Ik hul me erin, zoals ik me hul in leugens, in mijn vest, strak om me heen, al is het nog zo warm."
- (blz. 156-157): "Het is zoveel gemakkelijker om je te verschuilen, om in een tweede huid te glippen, zodat je eenvoudigweg alles kunt vermijden wat je eerste huid kan raken... Ik ren weg en dan zal ik het weer vergeten. Vergeten is gemakkelijk. Het is bijna net zo makkelijk als je schuilhouden, of geheimen bewaren." (Een boeiende vergelijking voor reïncarnatietherapeuten voor wat betreft de overgang van een onverwerkt vorig leven naar een erop volgend leven)
- (blz. 178): "Maar hier laat mijn verbeeldingskracht me in de steek. Wat is er met mijn dagboek gebeurd? Waarom heeft Pim dat van mijn zusje laten uitgeven, en niet dat van mij?"
 
Margie raakt verstrikt in haar leugens om te overleven. Op het Joodse advocatenkantoor waar ze werkt, krijgt ze te maken met een Holocaustoverlevende die haar confronteert met de oorlog die ze juist achter zich wil laten.
 
Aanrader om te lezen - voor wie geschikt?
 
+ Leest lekker weg. Vooral geschikt voor vrouwelijke lezers.
+ Voor reïncarnatietherapeuten: triggerpoints oorlog, verwerken oorlogstrauma, lichamelijke sensaties en emoties boeiend beschreven. Op het einde van een vorig leven bezig zijn met 'naar Amerika emigreren' resulteert soms daadwerkelijk in een volgend nieuw leven in Amerika. Daarom kun je je als reïncarnatietherapeut afvragen of Jillian Cantors vorig leven dat van Margot Frank had kunnen zijn? 
+ Voor mensen met Joodse (of onderduik) vorige levens in wo2, vanwege de herkenning met problematiek voortkomend uit een oorlogsleven (triggerpoints/trauma).
+ Achterin leesclubvragen, die je op een andere manier aan het denken zetten over de inhoud van dit boek.
+ Vragen en antwoorden aan de schrijfster.
- Het wollen vest dat Margie draagt komt net iets te vaak voor (om emoties mee aan te duiden).
- Soms deed het verhaal Bouquetreeksachtig aan, daar waar het de relatie Peter Pels/Margot Frank betrof.
 
Ik heb genoten van 'Margie' en raad dit boek (304 pagina's) van harte aan.
Van dezelfde uitgeverij Orlando las ik 'Zolang er sterren aan de hemel staan' van Kristin Harmel. Hierover volgt binnenkort een blogartikel.
 
Groetjes,
 
Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl (zie ook praktijkverhalen over vorige levens in wo2)