Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

19 oktober 2015

Film 'Haar naam was Sarah' - vanavond op tv - RTL8 - Tweede Wereldoorlog - Joden - Parijs - wo2



Film 'Haar naam was Sarah' - tweede wereldoorlog - Parijs

Vanavond op tv (dinsdag 20 oktober 2015) de film 'Haar naam was Sarah' (2010), RTL-8 20.30 - 22.40 uur.
De 10-jarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar het Vélodrome d'Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden tijdelijk moeten verblijven voordat ze gedeporteerd worden. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar jongere broertje in een kast heeft opgesloten, voordat de politie het appartement binnendrong.
Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, opdracht een artikel te schrijven over deze razzia, een zwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Ze gaat op zoek in archieven en via het dossier van Sarah ontdekt ze een goed verborgen geheim van haar eigen schoonfamilie.

Verfilming van roman

Ik zag de film 'Haar naam was Sarah' een keer in de bioscoop en vond dat het gelijknamige boek van Tatiana de Rosnay goed in beeld gebracht was, maar het boek vond ik vele malen mooier. Toen ik er op een middag aan begon, kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik las door tot het uit was: half 5 in de ochtend! Echt, één van de weinige boeken die ik niet kon wegleggen omdat ik wilde weten hoe het verhaal afliep. Een dag later liep ik rond met dikke rode ogen van het huilen om dit verdrietige verhaal.
Het einde van de roman was niet direct een verrassing voor me, maar als je óf de film voor het eerst ziet óf het boek voor het eerst leest, zul je zeker tot tranen toe geroerd zijn. Althans, ik met mijn eigen oorlogsverleden (Joods vorig leven in Parijs) wel. Meer daarover lees je in dit blogartikel: Herdenking 4-5 mei in het licht van reïncarnatie en oorlog, dat ik in 2012 schreef.

De Rosnay's roman raakte me qua verhaal ook enorm omdat ik een keer een cliënt in therapie had met herinneringen aan een vorig leven als rabbi in Parijs. Voordat de roman van Tatiana de Rosnay in productie werd genomen sprak hij over zijn pijnlijke persoonlijke herinneringen aan deze razzia. Zie: Michel (21), theologiestudent over godsdienst en vorige levens.

Parijs in oorlogstijd - wo2 - ander boek

Leestip: roman van Kristen Harmel in dezelfde sfeer, maar iets minder dramatisch, zie blogartikel over het boek 'Zolang er sterren aan de hemel staan'.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.mariannenotschaele.nl