Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

6 oktober 2015

Plundra! Eekhoorntjes en walnoten - dieren en natuur als symbool - Medicijnkaarten - dierensymboliek

 

 
Boven, links: walnotenboom Hoogzaal, rechts: walnoten
Beneden, links: eekhoorntje met walnoot tussen zijn pootjes, rechts: Medicijnkaarten
(c) Foto's RHA Publishing

Plundra! Walnotenboom - eekhoorntjes

In onze tuin staat een prachtige walnotenboom op een zonnige plek. Ieder jaar hangen er vele honderden walnoten in, gehuld in groene schil. In september/oktober zijn de noten rijp, gaan de groene beschermende basten open en vallen de noten naar beneden, op het gras. Tijd om te oogsten.

Nu hebben we in de tuin ook enkele eekhoorntjes. Ze zijn dol op eikeltjes, noten van de hazelnootstruiken, én op walnoten. Ieder jaar racen ze deze boom in, hup via de stam, roetsj, over de takken, klauterend tot in de uiterste bladpunten, op zoek naar rijpe noten. Ze weten - dankzij hun reukorgaan? - exact het juiste moment te bepalen waarop walnoten bijna gaan vallen en plukken de noot behendig uit de groene opengescheurde omhulsels. Op deze manier zijn die schattige eekhoorntjes sneller met oogsten dan ik, want ik raap de walnoten pas op nadat ze op de grond zijn gevallen.

Dit jaar hangen er zo enorm veel noten in de boom, dat zowel vlugge eekhoorntjes en ik van de walnotenoogst kunnen genieten. De oranjebruine beestjes gebruiken de walnoten voor hun wintervoorraad, ik in appeltaarten. 
Ook de appeloogst van landgoed 't Hoogzaal is dit jaar overvloedig. Drie kruiwagens vol moesappelen. Een deel ging naar mijn broer, die er appelwijn van maakt, een deel geef ik cadeau aan vrienden en kennissen en de rest verdwijnt eveneens in de appeltaart of verandert na koken (met kaneel, suiker en likeur) in heerlijke appelmoes.
Vorig jaar lag kat Luudje in deze periode dagelijks onder de walnotenboom 'op wacht', in de hoop op een lekker eekhoornsnackje, maar sinds hij er niet meer is hebben de eekhoorns vrij spel. Plundra!

Medicijnkaarten - eekhoorn

Als dieren met specifiek gedrag in je leven komen, kun je de manier waarop ze dat doen (of hoe je erover vertelt) gebruiken als 'boodschap'. Vind je het lastig om signalen zelf te duiden, dan kunnen Medicijnkaarten je op weg helpen. 
Kant-en-klaar duidingen moet je wel een beetje ombuigen naar persoonlijke omstandigheden. De beste tip daarbij: lees de tekst vluchtig door en kijk 'waar je oog op valt' of 'waar je aandacht meteen naar uitgaat'... Niets is immers toeval. 
In mijn boekenkast staat sinds de jaren negentig het boek + kaartenset 'Medicijnkaarten. Dieren als symbolen van helende kracht', geschreven door Jamie Sams & David Carson met illustraties van Angela C. Werneke. Ik heb een uitgave uit 1988, van uitgeverij H.J.W. Becht uit Haarlem, maar tegenwoordig vind je via Google alle teksten uit dit boek gratis online, inclusief afbeeldingen, zoals hier, over de eekhoorn.
Mij valt het volgende op, bij het lezen van de tekst: 'snelheid, verzamelen, bereid je voor op veranderingen'. Dankjewel eekhoorntje, dat je in mijn tuin rondrent... ik hou wel van symbolische dierboodschappen.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut
www.mariannenotschaele.nl