Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

6 juni 2019

Tanja Huissoon - Roman 'Het zal nooit voorbij zijn' - vorig leven Holocaust - WOII - reïncarnatie - boek

  

Tanja  Huissoon - roman 'Het zal nooit voorbij zijn' 

Een mooie roman van Tanja Huissoon (Life Coaching/Intuïtieve Regressie/Taalcoaching) over de worsteling met herinneringen aan een Joods vorig leven in oorlogstijd: 'Het zal nooit voorbij zijn'.

Vanaf haar 20e kreeg Tanja herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog: "Die kon ik eigenlijk helemaal niet hebben, want ik ben 30 jaar na de bevrijding geboren. Maar toch waren ze er. Lange tijd wist ik niet wat ik aan moest met deze herinneringen die me op de meest onverwachte momenten overvielen; ze waren zo heftig en ik leek er alleen maar ongelukkig van te worden. 
Wanneer ik films over de oorlog zag bijvoorbeeld, deden deze me herinneren aan iets wat ik niet kon weten. Vooral de films die over de Holocaust of het joodse leven gingen, raakten me enorm. 
Toen ik een paar jaar later per se naar Israël wilde, zoog ik daar het joodse leven dan ook gretig in me op. Enerzijds was het fijn om tussen zoveel joodse mensen te zijn, maar tegelijkertijd was het ook enorm confronterend; ik voelde me een van hen, maar niemand zag mij staan. 
Ook werd ik lange tijd geplaagd door steeds terugkerende nachtmerries. Telkens opnieuw beleefde ik hoe ik in mijn rug geschoten werd.
Na verloop van tijd begonnen al die herinneringen, gevoelens van heimwee en de dromen mijn leven meer en meer te beheersen. Het lukte me op den duur zelfs amper om me nog te focussen op mijn leven in het hier en nu, waar ik me moest bezighouden met mijn werk en mijn gezin. Ik voelde dat mijn herinneringen en gevoelens een plek nodig hadden, zodat ik de grip op mijn leven weer terug zou krijgen. Ik wist meteen dat deze plek dit boek moest worden."

- Interview Internetbode met Tanja Huissoon over haar roman
- Website met alle informatie over et boek 'Het zal nooit voorbij zijn'
- Boektrailer
- Coaching door Tanja Huissoon

Boekrecensie 'Het zal nooit voorbij zijn'

Inmiddels mocht ik een recensie-exemplaar ontvangen van Tanja's roman 'Het zal nooit voorbij zijn' (ISBN 9789492883797,232 pagina's, hardcover, ParisBooks).

Tijdens het lezen maakte ik aantekeningen, de welbekende 'plussen en minnen':
+ Hardcover, passende afbeelding op de voorkant.
+ Ondertitel is kloppend: zielsontmoetingen door de sluiers van de tijd.
+ Spannende, mooie en goed geschreven roman. 
-/- Slechts vier kleine taalfoutjes in een verder prima geredigeerd boek. Ik heb ze doorgegeven aan de auteur.
+ Heldere korte hoofdstukken, twee verhaallijnen door elkaar. Gelukkig met een duidelijke tijdsaanduiding aan het begin van ieder hoofdstuk. Leest prettig.
+ Verhaallijn in de verleden tijd (periode 1 juni t/m 8 juli 1944). Joodse Sara & SS-er Sebastian in Polen. Locaties: Birkenau, Mexico kamp, keuken Frauenlager, kamer Sebastian, Kanada kamp.
+ Verhaallijn in de tegenwoordige tijd: Sasha & Sepp, ontmoeting met Yarah (periode 4 mei t/m 22 juli 2018). Locaties: Polen, Birkenau, Krakau, Zakapone en Tatra gebergte. Nederland: Goes, Domburg, Middelburg, Vlissingen, Schiphol.  Israël, Tel Aviv, Jeruzalem.
+ Goede weergave van shockmomenten (half aanwezig/half afwezig in lichaam), bijv. op blz. 21 “dat ik me na een tijdje vreemd afwezig begon te voelen. Mijn handen werkten door, maar het leek alsof mijn geest mijn lichaam had verlaten”.
+ Goede weergave van hoogsensitieve ervaringen. Bijv. op blz. 28 “Maar door mijn handen die op de aarde liggen, voel ik het leed dat hier opgeslagen ligt. Het is net alsof ik contact maak met de tijd van toen. Beelden van vrouwen die huilen en schreeuwen verschijnen op mijn netvlies.”

+ Eén van de boodschappen van deze roman, blz. 29 over kamp Birkenau: “Liefde was alles wat er hier nodig was. En liefde is nog steeds wat er nodig is.”
+ Via ‘Sepp’ laat de auteur af en toe wat geschiedkundige informatie over het kamp doorsijpelen ter verduidelijking voor lezers die minder afweten van WOII.
+ Goed beschreven hoe ‘onverklaarbare gevoelens over WOII’ samen kunnen hangen met situaties uit een vorig leven. Daarom vind ik deze roman een aanwinst voor lezers die zich willen oriënteren op het gebied van reïncarnatie(therapie).
+ Goede aanloop naar overeenkomsten (Sebastian/Sepp).
+ Relatieprobleem Sasha/Sepp maakt het verhaal modern (kwakkelende relatie met een depressieve partner).
+ Angstmomenten zijn duidelijk en goed beschreven; ook hoe het lichaam van een vrouw reageert op verkrachting.
+ Blz. 86/89: Sasha legt aan een sceptische Sepp uit hoe het zou kunnen dat vorige levens reëel zijn, nuttig voor sceptische lezers.

Reïncarnatietherapie

+ Shockmomenten uitstekend verwoord, bijv. blz 89: “In de barak deed ik dan ook niets anders dan afwezig voor me uitstaren. Ik hoorde de mensen om me heen wel praten en jammeren, maar het leek niet langer mijn werkelijkheid. Ik voelde me een toeschouwer van een film die niemand ooit zou willen zien.”
+ Blz 96: “het was vreselijk, maar blijkbaar was ik nog in staat om te werken. En dat was de belangrijkste voorwaarde om ook deze dag weer een kans op overleving te maken”. Moest hierbij regelmatig denken aan mijn boek met cliëntencases reïncarnatietherapie over oorlog en vorige levens ‘Diehards in de war’, want het zijn de volhouders (zij die niet willen sterven maar overleven), die in een volgend leven langer last houden van oude situaties.
+ Blz. 110. Rugpijn. Hier moest ik regelmatig denken aan reïncarnatietherapie en inductiemethoden (teruggaan naar een vorig leven dankzij ‘rugdrukken’).
+ Op blz. 122 hoort Sasha van Yarah over regressie- en reïncarnatietherapie. Die uitleg is duidelijk en past mooi in het verhaal.
-/- De op blz. 132 opgevoerde reïncarnatietherapeut Tom is onprofessioneel bezig daar waar het grenzen van zijn emotionele cliënte Yarah betreft. Dit is absoluut niet zoals het hoort, meeleven met cliënten en troosten door lichamelijke aanraking!. Ook op blz. 155 gaat deze therapeut over de schreef met lichamelijk contact. Jammer, dat hierdoor reïncarnatietherapeuten kunnen overkomen als alternatieve therapeuten die hun handen niet thuis kunnen houden. 
+ Op zich is de opvoering van deze therapeut logisch, gezien het thema van grensoverschrijdende seksuele relaties van Yarah. Ze trekt zo'n therapeut aan, maar het hoort niet.
+ Blz. 157. Ik herinner me diverse cliënten in mijn praktijk, die meenden lesbische gevoelens te hebben voor andere vrouwen en worstelden met hun geaardheid. Zij herinnerden zich situaties in vrouwenkampen als gevangenen. Hun overlevingsgedachte: ‘samen met een vrouw die lief voor me is, overleef ik het’. Eenmaal een vorig leven verwerkt, verdwenen de lesbische gevoelens.
+ Roman gaat over ‘herkenning & vorige levens, elkaar herkennen uit vorige levens’ en over zielsverbinding (blz. 181).

+ Belevenissen vertellen aan partner met betrekking tot een vorig leven is vaak lastig, wordt niet altijd begrepen.
+ blz. 228/229: paranormale ervaring (sterven Sepp).
+ De auteur heeft op integere wijze haar eigen herinneringen aan een Joods vorig leven bewerkt tot een mooie, vlot geschreven en goed leesbare roman.
Eindcijfer wat mij betreft: 8,5!

Andere vorige levens die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog

Meer lezen over hoe reïncarnatietherapie je kan bevrijden van oorlogssituaties die nu nog in de weg zitten? Download hier gratis het e-book 'Bevrijd... eindelijk!' over vorige levens & reïncarnatietherapie Tweede Wereldoorlog.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer

Regressie- en Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl