Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

28 juli 2019

Arabische gom - geschiedenis, handel, politiek - plantaardige grondstof - boek van Dorrit van Dalen - drop maken


 
Links: boek van Dorrit van Dalen - Rechts: brokken Arabische gom
Wat is Arabische gom?

Arabische gom vloeit in bolvorm uit beschadigde takken en stammen van acacia’s, bomen die voornamelijk in de Sahel in Afrika (denk aan landen als Soedan, Tsjaad, Nigeria, Senegal) groeien.
Gom lost langzaam op in water. De kleur varieert van bruin, gelig tot bijna doorzichtig. In vroegere tijden werden de brokken gom gebruikt als ingrediënt voor inkt en lijm. Tegenwoordig zit de vermalen variant nog steeds in producten als drop, marshmallows, gelatinesnoepjes, frisdrank (Coca Cola) en verf. In landen waar de bomen groeien, is men van oudsher bekend met de geneeskrachtige toepassing ervan: het eten van gom helpt tegen maagpijn en is goed voor slecht werkende nieren. 
De chemische structuur van gom (E414) is zo complex, dat het nog altijd niet voor 100 procent na te maken is. 

Dorrit van Dalen - boek over Arabische gom

Na het lezen van een artikel over Arabische gom en het alternatief Dutch gum in FDPersoonlijk, geschreven door culinair schrijver/historicus Hilary van Aken, werd ik nieuwsgierig naar dit plantaardige product. Tweedehands tikte ik het boek van journalist Dorrit van Dalen op de kop: Arabische Gom, de fascinerende biografie van een van de meest exotische producten op aarde (2007, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035130517).
In dit boek beschrijft ze de geschiedenis van en de handel in Arabische gom, een natuurproduct dat eeuwenlang een grote rol speelde en nog steeds speelt in uiteenlopende culturen. Oude Egyptenaren gebruikten de Arabische gom 5000 jaar geleden als bindmiddel (in cosmetica en mummiewindsels). In Nederland gebruiken we gom sinds de 17e eeuw. Denk daarbij aan inkt, in de textielververij als fixeermiddel en als bindmiddel in drop. Tegenwoordig is de gom in drop bijna overal vervangen door varkensgelatine, gemodificeerd zetmeel of xanthaangom.
Het boek is buitengewoon informatief, zeker daar waar het gaat over economie en handel in Arabische gom in voorgaande eeuwen t/m nu. Eén hoofdstuk sloeg ik over omdat de geschiedenisinformatie me te veel werd.

Brokje Arabische gom, foto (c) M.Notschaele
Vorig leven?

Het kan goed zijn, dat ik Arabische gom zo leuk vind omdat ik lang geleden in een vorig leven handelsreiziger was in de scheepvaart, in het gebied van de Middellandse Zee. Kruiden en andere goederen verhandelen. Daar zaten vast balen gom tussen. Of ik heb het in het oude Egypte gebruikt, toen ik als vrouw zelf oogschaduw maakte van gemalen steenpoeder. Beetje gom erbij en alles plakte en bleef goed lang zitten... Hoe dan ook, ik word heel vrolijk van het zien van de brokstukjes Arabische gom, terwijl ze verder reuk- en smaakloos zijn.

Drop maken

Binnenkort ga ik eens proberen om zelf dropjes te maken met Arabische gom in poedervorm. De brokstukjes zijn erg lastig om zelf klein te malen, want zo hard als glas. 
Als particulier kun je deze bollen gom los kopen of in gemalen versie (zie foto rechtsboven).
Hier kun je online Arabische gom (poedervorm) kopen
Ik kocht de brokjes gom bij Deva art Breda

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl