Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

6 februari 2015

Film 'Jupiter Ascending' - SF met een vleugje reïncarnatie

Scène uit de film 'Jupiter Ascending'

Science Fiction en reïncarnatie

Voor filmliefhebbers die houden van het genre SF, StarTrek en The Matrix: vanaf deze week draait de film 'Jupiter Ascending', een 3D-movie met een vleugje reïncarnatie. Kosten voor het maken van deze film: 153 miljoen euro! 


Waar gaat 'Jupiter Ascending' over?

Jupiter Jones, een Russische immigrantendochter (gespeeld door Mila Kunis) werd geboren in een nacht waarin de stand van de sterren erop wees dat zij voorbestemd was tot het verrichten van 'iets groots'. Nu is ze volwassen en kan ze slechts dromen over sterren: overdag is ze schoonmaakster en het leven zit haar niet echt mee. 
Op een dag ontmoet ze Caine (Channing Tatum), een man uit de ruimte (uit de toekomst? van een andere planeet?) die op aarde is geland om haar op te sporen. Jupiter Jones blijkt de reïncarnatie te zijn van een koningin die ooit heerste over het hele universum.

Intergallactische assepoestervertelling

De slechte filmrecensies die ik op internet las, liegen er niet om. 
Film Totaal/Jelle Fastenau, 5 febr. 2015: "Chaotische ruimteopera, zoetsappig intergalactisch sprookje, tenenkrommende dialogen en acteerprestaties, zielloze megaproductie". Positief: "kekke gadgets, koene ridder, gelikte computereffecten." 
Volkskrant/Berend Jan Bockting, 5 febr. 2015: "Stroperige fantasievertelling waar al het leven is uitgeperst, houterig vertelde kitsch".

Ik heb niet zo erg veel SF-films gezien, dus misschien dat ik er wat positiever over kan oordelen. De beelden in de trailer vond ik oogstrelend en spectaculair: zweefrolschaatsen die me in de verte doen denken aan de cover van mijn nieuwe boek en prachtige, met de computer gemaakte beelden van o.a. graancirkels en buitenaardse planeten.

Ik ga deze film binnenkort bekijken in de bioscoop en zal daarna dit blogje updaten. 
Update: 8 febr. 2015. Film inmiddels gezien. 
Mooie special effects, 3D-kijken past hier prima bij. Het verhaaltje is ultramager en soms niet te volgen. De acteurs zijn jong, doen hun best en zullen vooral een jong publiek trekken. Bij vlagen een humoristische film, al was dat vast niet de bedoeling van de makers. Ik moest nogal lachen bij het zien van kleine, grijze aliens die overhoop werden geschoten. Ze deden me terugdenken aan SF-films uit de jaren '90. De slijmerige grote beesten met lange staarten en vleugels hadden er wat mij betreft niet in gehoeven. Het reïncarnatie-onderwerp was nauwelijks uitgewerkt. 
Voor de diehard SF-filmkijker zal 'Jupiter Ascending' inderdaad niet interessant zijn vanwege sommige lachwekkende scènes en een mager verhaal, maar ik vond de film best leuk. Ik zou zeggen: een 7, want ik heb me geen moment verveeld en vond de 3D-beelden en special effects erg mooi. Film is een aanrader voor jongeren tussen de 15-17 jaar. 

Filmtrailer

Klik hier voor de trailer van Jupiter Ascending.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl