Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

20 juni 2015

Chantal van den Brink - 'Brieven van mijn ziel' - boekreview - spirituele groei - leestip voor healers en therapeuten

'Brieven van mijn ziel' - Chantal van den Brink

Toeval bestaat niet

In mijn optiek bestaat toeval niet en alles gebeurt met een reden. Dat betekent echter niet dat we meteen alles begrijpen wat ons overkomt. Soms zie je jaren ná een situatie pas de achterliggende betekenis of welke lering je trok uit bepaalde omstandigheden. Dat overkomt mij ook. Mijn leven op aarde zie ik als een aaneenschakeling van leermomenten. Dankzij leuke, interessante, vervelende, lastige, pijnlijke, liefdevolle en andere emotionele en persoonlijke ervaringen leert mijn ziel in dit huidige lichaam omgaan met emoties, andere personen (zielen in andere lichamen) en van allerlei situaties en gebeurtenissen. Ik vind het leven op aarde zeer de moeite waard, met al zijn ups & downs.
Als mij ‘iets aparts overkomt’, probeer ik het waarom ervan te duiden. Waarom heb ik zomaar ineens vanuit het niets last van een keelontsteking? Wat hebben mijn piepende longen me te vertellen? Waarom kan ik een vriendin telefonisch almaar niet bereiken? De ene keer lukt het vinden van de boodschap hierachter uitstekend en word ik blij van alle kleine wondertjes die op mijn pad komen, de andere keer lukt het me met geen enkele mogelijkheid en stoot ik me als een ezel meer dan tweemaal aan dezelfde steen. Niets menselijks is mij vreemd.

Leerprocessen

Vaak zeg ik tegen cliënten in mijn praktijk: iedereen leert van het leven zelf, je kunt nooit meer doen dan je uiterste best. En dan nog. Bij een timmerman piepen thuis de deuren, bij een loodgieter lekken de kranen, een administrateur heeft zijn eigen administratie lang niet altijd op orde en een therapeut die advies geeft aan anderen, kan die goede raad meestal zelf goed gebruiken. In de periode dat ik full time regressie- en reïncarnatietherapeut was, leerde ik omgaan met mijn eigen problemen, zocht ik uit wie ik was, welke zaken uit mijn jeugd nog doorwerkten in het hier-en-nu en welke onaffe ervaringen en trauma’s uit vorige levens mij nog in de weg zaten. Nu ik steeds meer neig naar full time artikelen en boeken schrijven over mijn vakgebied, oefen ik iedere dag in het beter communiceren met anderen en het (nog) zorgvuldiger omgaan met wat ik zeg en schrijf. Ik ben nooit uitgeleerd.
Aan dit alles moest ik geregeld denken bij het lezen van Chantal van den Brinks boek ‘Brieven van mijn ziel’, deel 3. Een mooi, persoonlijk, spiritueel én inspirerend relaas over ‘heel worden’ en (weer) in je kracht komen te staan.


Chantal van den Brink – ‘Brieven van mijn ziel’ deel 3

“Aan het begin van dit derde deel vertoont Chantal verschijnselen van posttraumatische stress. Nu begint de strijd om te genezen pas echt. Haar echtgenoot, ineens alleen in de zorg voor hun drie kinderen, het bedrijf en het landgoed, steunt haar door dik en dun. In een intensief proces van ademtherapie, EMDR en lichaamswerk komt ze er bovenop. Dan ontmoet ze haar tweelingziel, het is liefde op het eerste gezicht. Maar ze is niet bereid om haar gezin op te geven en beseft dat deze ontmoeting een ander doel dient dan die van een liefdesrelatie: het is een uitnodiging van haar ziel om haar essentie, die ze al heel jong blijkt te hebben afgesneden, alsnog in zichzelf toe te laten. In dat proces vindt ze haar vrouwelijkheid, haar passie en haar zo lang gezochte vitaliteit.”
Verdeeld over drie zonnige dagen las ik in de tuin de 368 pagina’s (Uitgeverij Bierman van den Brink, ISBN 9789081817226, hardcover, 22,50 euro). Vaak met een grote glimlach, beamend hoe mooi en moeilijk ons leven soms kan zijn. Zijn we niet allemaal enigszins verdwaald als ziel op aarde en op zoek naar heelwording? Chantal van den Brink (coach/healer) heeft met ‘Brieven van mijn ziel’ (3) een prachtig boek neergezet, dat onder meer gaat over de spirituele zoektocht van een coach/healer, zijzelf, op weg naar heling, gezond en compleet worden.
De delen 1 en 2 waren me op de een of andere manier ontgaan. Een cliënte informeerde een keer of ik Chantals boeken kende, maar daarop moest ik toen nog ontkennend antwoorden. Ik lees en heb veel gelezen over reïncarnatietherapie, gezondheid en healing, maar natuurlijk lang niet alles. Enne… was er niet voor alles een juist moment, omdat toeval niet bestaat?


                     

Deel 3 is prima ‘los’ te lezen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat lezers die nu pas kennis maken met dit laatste deel van ‘Brieven van mijn ziel’ óók de voorgaande twee delen alsnog willen lezen. Op Chantals website www.chantalvandenbrink.nl vind je informatie over deze trilogie en inleidende teksten. Zo kun je snel bepalen of haar manier van schrijven, die op mij bijzonder prettig overkwam, ook wat voor jou is.

Lastige onderwerpen helder verwoord


Ik ben groot voorstander van eenvoudig, helder en no-nonsense taalgebruik. De auteur is er in dit boek in geslaagd om lastige onderwerpen - zoals parallelle en vorige levens, tweelingzielen, energetische velden, dissociatie bij seksueel misbruik, systemisch werk, entiteiten en diverse therapieën - eenvoudig én uitstekend te beschrijven en uit te leggen, zonder dat het verhaal vaart verliest. De verklarende woordenlijst achterin het boek is nuttig voor lezers die minder bekend zijn in de (alternatief) therapeutische wereld.

Wat vind ik goed aan dit boek?

- Het boek is eerlijk en oprecht, en boeiend om te lezen.
- De tekst is goed geredigeerd. Ik kwam slechts enkele minuscule taalfoutjes tegen en dat is absoluut verwaarloosbaar bij zo’n grote hoeveelheid tekst. Belangrijker, deel 3 leest lekker vlot weg. Dat vind ik knap, zeker gezien de ‘moeilijke onderwerpen’, zoals heftige emotionele ervaringen met betrekking tot seksueel misbruik in de jeugd.
- Het bespreekbaar maken van het gegeven dat niet alle herinneringen die voortkomen uit therapiesessies ook werkelijk gebeurd hoeven te zijn (denk daarbij aan aangehechte energie van anderen uit het huidige leven of uit vorige levens). Toch kunnen ook die ‘herinneringen’ helend werken.
- Ik herkende twee collega-reïncarnatietherapeuten en hun werkwijze, en genoot van diverse door de auteur opgetekende therapeutische uitspraken van hen.
- Merkwaardige energetische ervaringen, over het algemeen lastig te duiden, zijn goed beschreven en daardoor beter te begrijpen voor therapeuten die er zelden mee werken.
- Beschrijvingen over de wijsheid van het werken met energie/energievelden (“Vroeger zou ik nu druk aan de slag zijn gegaan om van alles in zijn veld schoon te maken, maar ik kom er steeds meer achter dat ik niets hoef te doen. Ik hoef alleen maar aanwezig te zijn en de energie haar werk te laten doen, het veld is wijzer dan ik.”, blz. 160)
- Veel mensen denken bij tweelingzielen alleen aan een buitenproportioneel prachtige liefdesrelatie en laten bij zo’n ontmoeting hun huidige partner in de steek. Chantal van den Brink gaat - en daar ben ik het mee eens - in op “deze mannen spiegelen mijn eigen gespletenheid, ze laten me zien dat passie en veiligheid in mij onverenigbaar zijn.”, blz. 232.
- De auteur focust op heelwording, weer in je kracht komen te staan. Ik ben het als reïncarnatietherapeut ontzettend met haar eens! Sommige therapeuten laten cliënten van de ene herbeleving naar de andere gaan, zonder aandacht te schenken aan het heelworden van de ziel en het zelfstandig, krachtig verder durven gaan in het huidige leven.

Voor welke lezers geschikt?


Ben jij een regressie- en reïncarnatietherapeut? Een healer, een lichtwerker, een energetisch therapeut? Een coach die zich bezighoudt met spirituele ontwikkeling? Werk je als therapeut met cliënten die in hun jeugd seksueel misbruikt zijn en wil je zaken in een breder perspectief zetten? Dan is ‘Brieven van mijn ziel’(3) een aanrader om te lezen.

Groetjes,


Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur