Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

9 februari 2014

Freek de Jonge & Bram Vermeulen - Kenden ze elkaar uit een vorig leven?

Bram Vermeulen en Freek de Jonge in
'Neerlands Hoop in Bange Dagen' (c) Foto: ANP - Kippa 
Bram Vermeulen

'Neerlands Hoop in Bange Dagen' was een cabaretgroep in de jaren 1968-1979, bestaande uit Freek de Jonge, Bram Vermeulen en vanaf 1977 Jan de Hont.
Zanger, componist en cabaretier Bram Vermeulen overleed in 2004. Van hem weten we, dat hij vaak vertelde over een vorig leven dat hij had gehad tijdens de eerste wereldoorlog. 

Freek de Jonge

Freek de Jonge had ik hier nog nooit over gehoord. Wel ken ik een satirisch lied van hem 'Er is leven na de dood', waarin hij o.a. zingt: "Heb je je doodsangst overwonnen, is 't alle dagen feest. Dus vandaag maar vast begonnen, voor je 't weet ben je er geweest."

Voorstelling 'Zondermeer'

Belgische recensente Sascha Siereveld (www.concertnews.be) berichtte verrassend positief over een theateroptreden ('Zondermeer in België') van Freek de Jonge, dat plaatsvond op 24 januari 2014.
Hierin schreef zij o.a.: "Het is ondertussen al weer zo'n tien jaar geleden dat zijn goede vriend en kompaan Bram Vermeulen het leven liet. Freek vertelde vrijuit over de band die er tussen hen was en dat ze elkaar ongetwijfeld in een vorig leven moesten gekend hebben. Het vormde de aanleiding voor "Ik was erbij". De piano startte zachtjes en Freek vertelde het verhaal dat langzaam overging in dat lied. Het was niet mooi en het streek behoorlijk tegen de haren in, maar het was echt en oprecht. En juist dit maakte het tot zo'n ongelooflijk sterke uitvoering. De waanzin van de oorlog en het geweld werd zo ook gevoelsmatig op het publiek overgebracht. Het werd een sterk slot van een sterke voorstelling."

Informatie over deze theatervoorstelling vind je via deze link.

Als vanouds?

Deze uitstekende recensie over Freeks optreden maakt me nieuwsgierig! Zo zou ik hem wel weer eens willen zien en horen optreden op toneel.
De afgelopen jaren kwam Freek de Jonge op mij steeds meer over als een oude zuurpruim, die zijn gal spuwde over van alles en nog wat in programma's als 'De wereld draait door', maar nu denk ik... goh, dit klinkt als een Freek 'die weer terug is'.
Ik herinner me vele one man shows waarin hij uitblonk in originaliteit en grappige, licht cynische monologen met vele zijsprongen, die op het einde van een voorstelling kunstig op elkaar pasten en alleen nog te volgen waren als je heel goed had opgelet. Het zou zomaar kunnen, dat Freek de Jonge zichzelf weer heeft teruggevonden.  

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl