Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

10 maart 2017

'Historische Verhalen' - diverse auteurs - geschiedenis - historie - boek - korte verhalen - boekrecensie

27 korte geschiedenisverhalen

Boek met korte geschiedenisverhalen

De 27 korte historische verhalen van verschillende auteurs - die zich lieten inspireren door gebeurtenissen uit binnen- en buitenlandse geschiedenis - waren zo gevarieerd in schrijfstijl en onderwerp, dat ze zich lastig vlug achter elkaar lieten lezen. Telkens legde ik na één of twee verhalen het boek weg, om het na een dag 'rust' weer op te pakken.
Uit alle verhalen in dit boek blijkt dat het verleden voor schrijvers een grote bron van inspiratie is. Als reïncarnatietherapeut kom ik vaak in aanraking met cliënten in mijn praktijk die over vroegere tijden (en vorige levens) vertellen. Het historische aspect is daarbij ondergeschikt aan emoties en therapeutische zaken. Toch probeer ik in mijn eigen boeken met praktijkverhalen van cliënten hun verhalen die zich in andere tijden afspelen, ook geschiedkundig juist weer te geven. Ik weet hoe moeilijk dat is. Hoe meer historische feiten, hoe minder vloeiend een persoonlijk verhaal wordt. 'Historische Verhalen' bevat een goede mix: (deels) fictieve verhalen gebaseerd op historische juistheid, en nuttige, goede geschiedkundige uitleg ná elk verhaal.
Iedere lezer die van geschiedenis houdt zal in dit boek iets van zijn of haar gading kunnen vinden. De onderwerpen zijn divers, de schrijfstijlen van de auteurs gevarieerd; alle verhalen lezen gemakkelijk weg en er is veel zorg besteed aan correcte historische verklaringen. Ik hoop wel dat de taal- en stijlfouten die ik tegenkwam, er bij de volgende druk zijn uitgehaald.

Mijn favoriete verhalen - van sjamaan tot Waterloo

Het beste verhaal, een goede combinatie van fictie en historische juistheid, vond ik 'Warre, een vreemde raaf bij Waterloo', over de slag bij Waterloo in 1815, geschreven door Paul Christiaan Smis. Op de voet gevolgd door 'Een dodelijk schot' van Marjolijn van de Gender (Mongolië, 1201).
Ook boeiend:
+ Niké, de slaaf uit Ephese - Key Tengeler (Romeinse tijd)
+ Het laatste spel - Marjolijn van de Gender (balspel van de Azteken in 1519)
+ Bonne Terre, Missouri - Yannick Verberckmoes (een Amerikaanse soldaat die na de oorlog zelfmoord wil plegen)
+ Offers uit het Oude Carthago - Nienke Pool
+ De warme winter van 1628 - Mike Jansen (een winterdag in Hellevoetsluis)
+ Het visioen - Killian McNeil (over een prehistorische sjamaan in Noord-Europa)
Ander verhalen konden mij minder bekoren, afhankelijk van mijn eigen interesses. Ik heb ze wel allemaal gelezen. Sommige historische feiten kende ik natuurlijk al, maar er zaten ook hele leuke nieuwe 'weetjes' tussen.

Plussen en minnen aan 'Historische Verhalen'

+ Verschillende auteurs, diverse schrijfstijlen.
+ Verrassende geschiedenisonderwerpen. 
+ Veel variatie. Voor iedere lezer zit er wel iets leuks of interessants tussen.
+ Eenvoudige tekst, vlot leesbaar.
+ Historisch uitstekend onderbouwd met nuttige informatie, na ieder verhaal.
+ Hoofdredacteur Historische Verhalen, Rik van der Vlugt, heeft een hele klus gehad aan dit boek. Op de planning voor juni 2017 staat een nieuwe bundel met verhalen uit de oudheid en voor januari 2018 een nieuwe jaarbundel (verhalen van de website www.historischeverhalen.nl). Paul Christiaan Smis en Marjolijn van de Gender (en Key Tengeler) werken aan respectievelijk de middeleeuwenbundel en de oudheidbundel. Iets om naar uit te kijken!
+ Leuke, soms bijzondere geschiedenis'weetjes' in de uitleg na elk verhaal.
+ De coverafbeelding, een donkergroen landschapsschilderij uit de collectie van het Rijksmuseum, past goed bij de sfeerinhoud van een aantal verhalen.
+ Lekker dik papier.
+ Een aanrader voor wie graag geschiedenisverhalen leest.
- Verkeerde samenvoegingen, kleine fouten in tekst en schrijfstijl hadden voorkomen kunnen worden met een nog scherpere tektscontrole.
- De tekstlayout (geen rechte kantlijn aan de rechterzijde) vond ik rommelig.
- Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat één of twee auteurs meerdere verhalen schreven, onder pseudoniem. Dit vanwege te veel dezelfde soorten zinnen. Als dit juist is, had ik liever geweten welke schrijver meerdere verhalen maakte voor dit boek.
- De ene keer is een verhaal wat schrijfniveau betreft mager, maar het verhaal zeker interessant. De andere keer is een verhaal vaag en weinig spannend, maar beter beschreven.
- Ik moest veel heen- en weer bladeren. Een verhaal beginnen, na een alinea of twee niet snappen waar of wanneer de situatie zich afspeelde, vooruitbladeren naar de uitleg, daar het begin lezen, en weer terug naar het verhaal. Goede oplossing: twee regels tekst toevoegen bij verhaalaanvang of titel met daarin een verwijzing naar de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt.

Website voor historische verhalenschrijvers- en lezers

Neem een kijkje op de website van www.historischeverhalen.nl. Bij interesse kun je daar het boek 'Historische Verhalen' aanschaffen of zelf een verhaal insturen.
Historische Verhalen, 27 korte geschiedenisverhalen | Uitgeverij Historische Verhalen | ISBN 9789082642605 | 255 blz. | 12,50 euro | 

Groetjes, 

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.mariannenotschaele.nl