Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

19 september 2016

'De fotograaf van Auschwitz' - boek - Tweede Wereldoorlog - historische roman - fotografie - concentratiekamp - wo2

Boek 'De fotograaf van Auschwitz'
Oorlogsverleden

Iedere keer als ik het afgelopen jaar in een boekwinkel kwam, zag ik de historische roman 'De fotograaf van Auschwitz' liggen. Telkens pakte ik het op en legde ik het ook weer terug. Op de cover staat "Het verhaal van de man die gedwongen werd de oorlogsmisdaden van de nazi's vast te leggen"..."Iedereen kent de foto's van de gevangenen in Auschwitz en die van de slachtoffers van Mengeles wetenschappelijke onderzoeken. Maar wie nam die foto's? Een SS'er? Mengele zelf?" 
Met een eigen vorig leven in dat kamp, trok dit boek me aan en stootte het me tegelijkertijd af. Ik was bang dat ik het te heftig zou vinden.
Inmiddels heb ik het toch gekocht, en gelezen. Precies in een maand dat ik twee cliënten had in mijn praktijk regressie- en reïncarnatietherapie met herinneringen aan voorbije levens in concentratiekampen; en in een week waarin ik last had van mijn ogen. Een fraai 'toeval'... gezien eigen herinneringen aan oog-experimenten (vorig leven in Auschwitz). Dankzij dit boek viel er nog een puzzelstukje voor me op zijn plaats, daar waar het 't onderwerp fotografie betrof.

Wilhelm Brasse - fotograaf in Auschwitz

'De fotograaf van Auschwitz' is een informatieve oorlogsroman, gebaseerd op ware gebeurtenissen uit het leven van Wilhelm Brasse. "Wilhelm Brasse, gevangene nummer 3444 in Auschwitz, werd van 1940 tot 1945 gedwongen om met 'Deutsche Gründlichkeit' elk gruwelijk detail van het kampleven op foto's vast te leggen. Dagelijks geconfronteerd met de wanhoop en het lijden van de gevangenen, realiseerde Brasse zich dat hij iets moest doen om deze misdaden openbaar te maken. Keer op keer riskeerde hij zijn leven door foto's en negatieven in handen van het Poolse verzet te spelen."
Auteurs Luca Crippa (theoloog/filosoof/onderzoeksjournalist) en Maurizio Onnis (antropoloog) schreven aan de hand van Brasses herinneringen in Auschwitz en bestaande geschiedkundige informatie, een goed en gemakkelijk leesbaar verhaal over de periode die Brasse in het concentratiekamp meemaakte als fotograaf.

Plussen en minnen

+ Chronologische, historisch juiste gebeurtenissen.
+ Eenvoudig van taal, goed leesbaar voor een brede doelgroep.
+ Eerder geschikt voor mannelijke dan voor vrouwelijke lezers.
+ Middelbare scholen: aanrader voor docenten geschiedenis en hun leerlingen (16-18 jaar) die meer willen weten over de Tweede Wereldoorlog en hoe het er in een kamp als Auschwitz aan toe ging.
+ De lezer krijgt een goede indruk van zwart-wit fotografie in jaren '30 en '40 van de vorige eeuw.
+ Juiste weergave van overleven in een concentratiekamp. 
Brasse meldde zich aan voor een 'baantje' als fotograaf. Hij wist zich door dit werk in het kamp jaren in leven te houden. Als lezer voel je met hem mee: zijn onderdanige gedrag en perfectionisme bij het foto's maken om de Duitsers ter wille te zijn, honger, angst- schuldgevoelens.
+ Juiste beschrijving van hoe het dagelijkse leven in een kamp verliep voor gevangenen die dankzij 'baantjes' in leven probeerden te blijven, en hoe dat ook gepaard ging met schuldgevoelens ten aanzien van andere kampgevangenen.
- Afstandelijk beschreven door de auteurs (journalistiek/weinig emotioneel).
- De paar foto's in dit boek zijn al bekend uit de gangbare historische oorlogsboeken.
- Als je al meer boeken over Auschwitz kent of hebt gelezen, voegt 'De fotograaf van Auschwitz' weinig toe, tenzij je het relaas van één persoon wilt volgen.

"De fotograaf van Auschwitz', Luca Crippa en Maurizio Onnis | ISBN 9789022577486 | 272 pagina's, waarvan 16 pagina's met foto's | www.boekerij.nl

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïnarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl