Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

15 januari 2014

Papiergeld verbranden - begrafenisritueel bij Chinezen - uitvaartrituelen


Begrafenisrituelen - geld verbranden
Eeuwig zonde?

Vorige week vertelde vriend Peter mij over een Chinese begrafenis in Nederland, die hij had bijgewoond. 
Nog onder de indruk van alle voor hem vreemde rituelen die de familieleden van een gestorven Chinese zakenman hielden, zei hij: "Ik wist wel dat de overleden man heel erg rijk was, maar ik vond het eeuwig zonde dat zijn familie geld stond te verbranden bij de kist."

Yarden

Het was geen moment bij Peter opgekomen dat dit wel eens nep-papiergeld zou kunnen zijn. Ik zei tegen hem: "Ik mail je straks wel wat info over Chinese rituelen". Dat het om papieren nepgeld ging, wist ik wel, maar de rest van de rituelen was mij niet echt bekend.
Tot mijn verrassing vond ik eenvoudige, duidelijke informatie over Chinese begrafenisrituelen op de website van YARDEN Uitvaartverzorging

Yarden uitvaartverzorging 'de dood per religie'

Uitvaartrituelen in Nederland

YARDEN geeft op overzichtelijke, makkelijk te volgen wijze informatie over religies en levensbeschouwingen van Christenen (Katholieken/Protestanten), Hindoes, Humanisten, Joden en Moslims, en over uitvaartrituelen bij etnische groeperingen in Nederland: autochtone Nederlanders, Caraïbische Nederlanders, Chinezen, Kaapverdianen, Marokkanen, Molukkers, Pakistanen, Surinamers (Creolen, Hindoestanen, Indianen, Javanen), Turken, vluchtelingen en asielzoekers.
Ik mailde Peter een linkje naar deze site, waar o.a. over Chinese begrafenistradities het volgende was vermeld: 

Twee zielen

"Chinezen geloven dat de mens twee zielen heeft. De hun-ziel, de spirituele ziel keert kort na het overlijden terug naar de plaats van voor de geboorte: het westelijke paradijs. De tweede ziel, de po-ziel, is met het lichaam verbonden en blijft na de dood nog een tijd in het lichaam. Om te voorkomen dat de po-ziel het lichaam te snel verlaat, sluit men lichaamsopeningen van de dode af met stukjes jade. Zolang het lichaam nog niet gekist is, kan een mes op het lichaam ook de ziel beletten te vluchten. Offers en grafgiften moeten het de ziel mogelijk maken in vrede afscheid te nemen, zodat hij de nabestaanden niet zal komen lastig vallen."

Namaakgeld voor de overledene

"Tijdens de rituelen voorafgaand aan de begrafenis, op de dag van de uitvaart zelf en tijdens de rituelen daarna, verbranden de nabestaanden grote hoeveelheden namaakgeld. Dat 'geestengeld' is symbool voor de rijkdom die men de dode in de andere wereld toewenst. Verschillende papieren nagemaakte voorwerpen worden verbrand, zoals kleding, een horloge, mobiele telefoon, zelfs een televisie, meubels of een huis. Ook gelukbrengende symbolen worden verbrand, zoals lotusbloemen van papier. De verbranding transformeert de materie tot geestelijke goederen zodat de geest van alle gemakken wordt voorzien."

En weer wat geleerd :).

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl