Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

4 november 2014

Identiteitsfraude - oplichting via internet - nep account - waarschuwing



Femke de Boer - nep account met profielfoto van Marianne Notschaele
Identiteitsfraude

Vorige week ontving ik een e-mail met het bericht dat mijn profielfoto (die o.a. te vinden is op dit Blog, op Facebook, Linkedin en mijn website) werd gebruikt in een nep account op www.speurders.nl. Mijn foto was afgebeeld bij een verkopersaccount dat toebehoorde aan een oplichter, die zich verschool onder de verzonnen naam van ene Femke de Boer. 

Op dit moment zijn er in Nederland per dag ongeveer 500 van dit soort oplichtingsgevallen. Met eenvoudig kopieer-knip-en-plak-werk op de computer kan iedere kwaadwillende (tijdelijk) een fotootje van een ander 'lenen'. Daarvoor hoef je echt niet over uitgebreide computerkennis te beschikken.

Nep

Het nep-account is inmiddels na een week in gebruik te zijn geweest door de oplichter, weer opgeheven. Ongetwijfeld is hij op zoek naar volgende slachtoffers die bij de neus genomen kunnen worden.
Deze identiteitsfraude is gemeld bij de politie, maar het is logisch dat ze hier weinig tot niets aan kunnen doen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een of meerdere foto's van zichzelf geplaatst op internet. Hierdoor hebben oplichters - die een nep account aanmaken door een foto van een ander te 'lenen' en daar een naam bij verzinnen - vrij spel. Zelfs van LinkedIn, zie hieronder, is het kinderlijk eenvoudig om een foto van een ander te kopiëren.



Fotocontrole via Google

Ter info: ik ben niet actief op websites als www.speurders.nl of www.marktplaats.nl. Ik heb er geen account. Mocht je daar mijn foto tegenkomen met een andere naam... it's not me!

Overigens, je kunt via Google.nl/Afbeeldingen een specifieke foto uploaden om te checken waar die foto nog meer voorkomt op internet. Behalve gebruik van je gezonde verstand en intuïtie, kun je zo ook uitvissen of een accountnaam wel past bij een bepaalde profielfoto. Een controlerondje op Google is nooit weg als je dure aankopen wilt gaan doen bij www.speurders.nl of www.marktplaats.nl. 

Sociale media en je identiteit

Wil je meer lezen over de mogelijke gevaren van sociale media op internet? Onlangs schreef journaliste Maria Genova hierover het boek 'Komt een vrouw bij de hacker'.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
www.vorigelevens.nl