Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

2 juli 2013

Boekreview 'Het Stille Verdriet' - Daniëlle van der Stap



Boek van Daniëlle van der Stap

Leest lekker weg

In mijn vrije uren, verdeeld over 3 dagen, las ik dit boek van Daniëlle van der Stap achter elkaar uit.
Het is een heerlijk laagdrempelig boek, eenvoudig van taal maar bijzonder goed geredigeerd door Saskia Baardman, dat uitstekend weergeeft hoe een jonge vrouw - Marie - leert omgaan met haar hooggevoeligheid en haar paranormale talent.

Marie, synoniem voor Daniëlle van der Stap, vertelt over haar persoonlijke belevenissen op het gebied van HSP (hoogsensitiviteit). Zij legde een lange weg af om haar eigen hooggevoeligheid te accepteren. Van een vrouw met vele lichamelijke klachten - benauwdheid keelgebied en extreme oververmoeidheid - veranderde ze langzaamaan in een sterke, krachtige vrouw die een eigen praktijk heeft waarin ze anderen begeleidt.

Over de inhoud

Vanwege privacyredenen zijn de namen van de personen in dit boek 'Het Stille Verdriet' gefingeerd. Ik begrijp de keuze voor anonimisering, heb er zeker respect voor, maar ik vond dit zelf - als HSP-er :D - lastig bij het lezen. Overal waar namen gebruikt werden in de tekst moest ik voortdurend omschakelen, zo van oh nee, dat is niet 'Marie', maar Daniëlle, zo ook bij andere namen. 
Voor wat minder sensitieve lezers zijn de gefingeerde namen geen belemmering bij het lezen, en voor gewone lezers is het juist een prima keuze geweest om namen te kiezen met wat meer afstand tot het onderwerp.

De gebeurtenissen in dit boek bestrijken de jaren herfst 2007 t/m herfst 2012. Dagboekaantekeningen van de auteur zijn mooi omgewerkt tot vlot leesbare teksten. Saskia Baardman heeft kundig de tekst bewerkt, op zo'n manier dat de oorspronkelijke input van de auteur overeind is gebleven. 
Wanneer de oorspronkelijke input energetisch bereikbaar blijft, voor mij als paranormaal gevoelige HSP-er, krijg ik vaak spontaan beelden en informatie van vorige levens van de auteur van een boek tijdens het lezen. Is er teveel geredigeerd, dan kan ik daar niet meer bij.
'Het Stille Verdriet' bevat een goede mix kwetsbare, persoonlijke gebeurtenissen van Daniëlle met uitleg en af en toe een vrolijke noot. Ondanks dat de hoofdpersoon van het boek vele tranen plengt, is het nergens storend.

Boodschappen verpakken in een boek

'Marie' worstelt met haar paranormale talent. Dat wat ze ervaart, weet, ziet, voelt, hoort of ruikt (contact met overledenen, brandgeuren vanuit het niets), daar kan ze in eerste instantie weinig mee. Al haar aandacht is gericht op dagelijks 'overleven' en leren omgaan met haar (over)vermoeidheid en benauwdheidsklachten.

Tijdens het lezen dacht ik regelmatig terug aan het schrijfproces van mijn eigen, eerste roman 'Boodschappenmeisje'. In die roman verwerkte ik mijn eigen angsten omtrent helderziendheid en paranormale waarnemingen.
Zelfs 'Marie' in 'Het Stille Verdriet' heeft last van een verstopte neus (blz. 84), net zoals hoofdpersoon 'Charlotte' in mijn roman. De neus: het kanaal 'naar boven/de andere wereld', het kanaal tussen voorhoofd (derde oog) en de mond (uiten).
Zoals 'Charlotte' in mijn roman telkens overvallen wordt door toekomstvisioenen of helderziende dromen, wordt 'Marie' voortdurend lastiggevallen door entiteiten die iets van haar willen. Ook zij 'moet' boodschappen doorgeven, maar ze wil niet. Ze stribbelt tegen. Zowel 'Charlotte' als 'Marie' blokkeren hun eigen ontwikkelingstraject, maar leren er tenslotte mee omgaan. Ze komen er allebei sterk(er) uit.

'Het Stille Verdriet', blz. 112: "De boodschap is duidelijk en eigenlijk een bevestiging van iets wat ik allang wist. Maar ik had nooit verwacht dat het bieden van weerstand aan mijn levenspad, zulke klachten kon veroorzaken in mijn lichaam."

Vorige levens

In 'Het Stille Verdriet' maakt de schrijfster stap voor stap, toepasselijk wat betreft haar achternaam, kennis met het feit dat er meer is tussen hemel en aarde. Op blz. 112 komt ze voor het eerst in aanraking met regressietherapie.
"En ze zei iets over vorige levens. Bestaan die dan echt?"..."Ik heb er mijn bedenkingen bij. Wat zou ik dan op te lossen hebben?"

Voor lezers in het beginstadium van hun spirituele/paranormale ontwikkeling of ontdekkingstocht op het gebied van hooggevoeligheid, is dit een waardevol boek. Ook voor mensen die skeptisch staan tegenover het bestaan van entiteiten of contact hebben met overledenen. Met humor en de nodige afstandelijkheid beschrijft 'Marie' namelijk haar eigen blokkades en weerstand, zodanig dat je haar wel moet geloven...

Pas op blz. 214 schrijft ze weer iets over vorige levens. "Maar hij is niet de eerste die zijn hoofd breekt over mijn klachten en de oorzaak daarvan. Zelf opperde hij dat de oorzaak misschien te herleiden is naar een vorig leven. Zou ik dan toch eens aan regressietherapie moeten denken?"
Op blz. 226 meldt 'Marie' een intake bij regressietherapeute 'Sandy', die leidt naar een ervaring in een vorig leven.

Hierover ga ik niets verklappen, want het boek werkt op een hele logische wijze naar dat moment toe met ingrediënten als Volendam, entiteiten, overledenen van de nieuwjaarsbrand 10 jaar geleden en de connectie die 'Marie' heeft met muzikant 'Joris'. 

Tijdens het lezen 'zag' ik op een aantal momenten meer beelden uit andere vorige levens van de auteur. Vorige levens waarover niet verteld wordt in dit boek, of die de auteur nog niet weet, maar die wel van belang zijn voor een goede afsluiting op emotioneel gebied met betrekking tot de relatie die ze heeft met een muzikant uit Volendam. Telkens hoopte ik bij het lezen dat 'Marie' die ontknoping door zou krijgen..., maar nee... jammer!
Reïncarnatietherapie-technisch bekeken miste ik juist die informatie. Daniëlle van der Stap zal dat ongetwijfeld in haar eigen tempo wel een keer ontrafelen. 
Voor regressie- en reïncarnatietherapeuten is het trouwens ook een interessant boek om te lezen, al was het maar om te onthouden hoe cliënten therapietrajecten kunnen ervaren.

Praat met elkaar

Een belangrijke boodschap die uit dit boek naar voren komt en die voor iedere lezer geldt: praat met elkaar in plaats van over elkaar, daar waar het trauma's betreft. Het binnenhouden van geheimen of het niet uiten van verdriet, kan zorgen voor lichamelijke klachten. (Zie ook blogartikel 'Geheimen, hoe ga je ermee om?)

Op blz. 295 schrijft 'Marie' over haar paranormale gave: "Dan moet ik het alleen wel eerst zelf serieus nemen, er hard aan werken om mezelf te leren beschermen en hiermee dus uiteindelijk ook naar buiten te durven treden. De kennis zit al in me, het wordt nu tijd dat ik de gebruiksaanwijzing leer raad te plegen."

Impact vorige levens

Via mijn eigen website kun je het gratis e-boek Vintage Life aanvragen. Dit is een bundel praktijkverhalen over hoe vorige levens kunnen doorwerken in het hier-en-nu. Eén van die verhalen gaat over de nawerkingen van een vorig leven als vissersvrouw. Daaraan moest ik denken, toen ik las over 'Marie's' vorige leven als Aaltje.

Mijn nieuwste boek ('Reïncarnatieverhalen. Lang zullen we leven!') kan ik aanraden als je na het lezen van 'Het Stille Verdriet' meer wilt weten over de impact van vorige levens op de gezondheid van onze huidige levens. In simpele taal leg ik met voorbeelden uit mijn praktijk regressie- en reïncarnatietherapie uit, op welke manier vorige levens door kunnen werken in het hier-en-nu en hoe je daar op in kunt spelen.

Tot slot

Met veel plezier heb ik Daniëlle's boek gelezen. Hoewel vorige levens voor mij heel gewoon zijn en ik mijn hooggevoeligheid gelukkig al weer jaren geleden geaccepteerd heb, was het lezen van haar boek voor mij een positief duwtje in de rug om verder te gaan met mijn uitgestelde boek: 'Ik loop je astraal voorbij!'. Een boek dat gaat over contact met entiteiten...

Groetjes,
Marianne Notschaele-den Boer

Reïncarnatietherapeute/schrijfster
www.vorigelevens.nl