Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

28 januari 2015

Aanrader: boek 'Leven met zelfdoding' - auteurs Jolien van der Kooij en Wouter de Jonge


Nabestaanden aan het woord over zelfdoding



'Leven met zelfdoding' - boek

De digitale versie (ebook) van 'Leven met zelfdoding' (papieren versie 19,50 euro/ebook 9,50 - ISBN 9789078342007) mocht ik ter recensie voor dit blog ontvangen van 'Sinds 1883 - uitgevers'. Hoe de papieren versie van dit boek eruit ziet weet ik niet, maar de e-pubvariant voldoet aan al mijn verwachtingen. 
'Leven met zelfdoding' bevat 60 ontroerend eerlijke, integere brieven van mensen - jong/oud, vrouw/man - waarin verteld wordt hoe moeilijk het kan zijn om na zelfdoding van iemand in de naaste omgeving de draad van het leven weer op te pakken. 
De inhoud is zorgvuldig samengesteld door auteurs Jolien van der Kooij, docente aan de uitvaartvakopleiding, en Wouter de Jonge, uitvaartondernemer, onder prima redactie van Jan Merton. Geen stijl/taalfouten, een mooie layout, een prachtige mix aan verhalen. Knap, om persoonlijke en emotionele verhalen zo te redigeren dat dit boek met ervaringen van nabestaanden over zelfdoding en verliesverwerking toch makkelijk leest. Ik ben nog niet eerder zo'n goed boek over dit moeilijke onderwerp tegengekomen. Petje af!

Niet loslaten, maar anders leren vasthouden

Alle brieven laten zien hoe nabestaanden voor wie het onderwerp zelfdoding plotseling heel dichtbij kwam, emotioneel geraakt werden en hoe ze hierna probeerden hun leven weer op te pakken. 
"Er mee leren leven is niet loslaten, maar anders leren vasthouden: vasthouden in de herinnering in plaats van in de werkelijkheid." (inleiding Manu Keirse, emeritus hoogleraar verliesverwerking, faculteit geneeskunde KU Leuven).
Jolien van der Kooij schrijft in het voorwoord: "Word ik blij van een boek rond het thema zelfdoding? Nee, dat kan ik niet zeggen. Maar ik sluit mijn ogen niet voor het feit dat mensen, met welke reden dan ook, besluiten hun leven te beëindigen. Word ik blij van dit boek: Leven met zelfdoding? Daar kan ik volmondig ja op antwoorden."

Brieven van 60 nabestaanden

Zestig personen die zelfdoding van dierbare kennissen en vrienden of van gezins- en familieleden van dichtbij meemaakten, schreven een brief gericht aan andere personen in een vergelijkbare positie. 
De nabestaanden van zelfdoding vertellen over hoe de schokkende gebeurtenis in hun huidige leven plaats vond. Hoe ze met vallen en opstaan overeind bleven, met of zonder (therapeutische) hulp. Hoe ze omgingen met emoties als verdriet, woede en (wan)hoop. En ze geven hun beste advies aan anderen hoe de draad van het leven weer op te pakken. Bij de een lukt dat snel, bij de ander duurt dat jaren.

Inderdaad, hoe triest zelfdoding ook is, van het lezen van dit boek werd ik blij. Fijn, dat zo'n boek beschikbaar is. Ik weet zeker dat heel veel rouwenden zich minder alleen voelen staan in hun verdriet, na het lezen van deze verhalen.

Juist omdat de auteurs van 'Leven met zelfdoding' zo integer zijn omgegaan met de inhoud van alle brieven, vind ik het niet kies om hier passages te citeren. Alle 60 brieven zijn indrukwekkend, totaal verschillend en tegelijkertijd overeenkomend, daar waar het zelfdoding betreft. De adviezen van de briefschrijvers zijn verschillend en nuttig, hier en daar voorzien van een mooi citaat, gedicht of tekst waar de briefschrijver zelf veel aan heeft gehad.
Fragmenten uit diverse brieven zijn te lezen via www.levenmetzelfdoding.nl

Rouwverwerking

Ik wil dit boek van harte aanbevelen bij iedereen die te maken heeft met zelfdoding in zijn of haar naaste omgeving, en bij coaches en therapeuten die werken met rouwverwerking.

Verder lezen in dit blog over zelfdoding

Zet het woord 'zelfdoding', 'rouwverwerking' of 'uitvaart' in het zoekfilter links bovenaan dit blog.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl