Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

9 juni 2015

Twee inspirerende boeken voor bloggers - ' Blogboek' van Kelly Deriemaeker en 'How Blogs Work' van Stephanie Duval


Vlaamse boeken over bloggen

Uit Antwerpen bracht ik enkele maanden geleden twee boeken mee over bloggen. Ik dacht dat inspirerende blogtips wel eens nuttig voor me konden zijn. Per slot van rekening blog ik alweer een jaar of vier, zonder me veel te hebben verdiept in wat gangbaar is op andere blogs. 
Ik heb vooral plezier in het bloggen - wil dit graag zo houden - en vind het leuk mensen te informeren over de onderwerpen waar ik om geef, zoals werken met vorige levens, (regressie- en reïncarnatie)therapie.
Nu pas heb ik deze blog-inspiratie-boeken uit. De inhoud was inderdaad inspirerend, deels bevestigend en maakte me tegelijkertijd duidelijk dat ik het best goed doe als blogger. 

Vrolijke blogtips van Kelly Deriemaeker
Als je niet meer weet waarover je moet bloggen

Heb je moeite met het vinden van onderwerpen? Dan raad ik je het vrolijke 'Blogboek, tips & inspiratie voor meer blogplezier' aan van blogger Kelly Deriemaeker. Van haar tips krijg je zin om te schrijven!
Ze behandelt onderwerpen als tips voor blogideetjes, je eigen stem vinden bij het bloggen, hoe vaak je een artikel 'moet' maken, hoe je kunt reageren op reacties van bloglezers. Kelly laat andere blogexperts aan het woord, vertelt over netwerken en omgaan met schrijf-dips. Ze spreekt je toe als een vriendin met blogervaring. Een fijn boek dat twintigers, vooral vrouwen, zeker zal aanspreken. Het enige minpuntje vond ik de moderne, chaotische layout met te veel verschillende kleuren en lettertypes. Vrolijk, maar druk. Zo'n layout is een crime voor hoogsensitieve personen. 
(Blogboek, Tips & Inspiratie voor meer blogplezier - Kelly Deriemaeker, 24,95 euro, uitgeverij Vrijdag)

Zakelijke blogtips van Stephanie Duval
Zakelijk bloggen

'How Blogs Work, tips & tricks voor beginnende en ervaren bloggers' van journaliste Stephanie Duval is informatief, maar wat saaier van toon. De layout is modern en strak. Door rustiger kleurgebruik en een leesbaarder lettertype is de tekst beter te lezen dan het boek van Kelly Deriemaeker, als je hoogsensitief bent.
Stephanie pakt het zakelijker aan. Ze vertelt over het waarom van bloggen, hoe je start, hoe je een eigen publiek kunt aanboren, hoe je kunt netwerken met professionals en hoe je eventueel met bloggen geld kunt verdienen. Ik vind het goed dat ze aandacht besteedt aan ethische kwesties, zoals wel of niet eerlijk bloggen over gratis verkregen produkten. Geschikt voor twintigers en dertigers die het bloggen serieus nemen voor hun werk.
(How Blogs Work, tips & tricks voor beginnende en ervaren bloggers, Stephanie Duval, 19,99 euro, uitgeverij Lannoo)

Blijf jezelf

Net als Kelly, heeft Stephanie andere bloggers geïnterviewd. In beide boeken zijn die korte interviews nuttig en inspirerend om te lezen. De auteurs hameren alletwee op bloggen 'met een eigen, unieke stem' en stug volhouden. Vaak beginnen bloggers enthousiast maar stoppen er na een tijdje mee. 
Bloggen kost tijd, veel tijd. Dat hou je alleen vol als je plezier hebt in schrijven over onderwerpen waar je hart naar uitgaat. Louter 'kopieer-bloggers' haken snel af.
Beide boeken zijn goed en nuttig. Alhoewel bedoeld voor de Belgische markt, zijn ze voor Nederlanders natuurlijke eveneens bruikbaar. De Vlaamse input maakt deze boeken een stuk beschaafder dan Nederlandse varianten. Minder schreeuwerig wat betreft het 'kijk eens hoe goed ik ben'. Een pluspunt! 

Eigen blogregels

Ik ontdekte dat ik, blijkbaar in tegenstelling tot andere bloggers, zelden last heb van schrijf-dips. Eerder heb ik te veel inspiratie voor een artikel dan te weinig. Door veel te bloggen heb ik een eigen schrijfritme ontwikkeld. Drie blogartikelen per week is het prettigst, iedere dag bloggen is voor mij onhaalbaar. Korte blogs wissel ik af met lange. De ene keer diepgaand qua onderhoud, de andere keer luchtig van toon. 
Bewust kies ik voor een rustige layout voor Blog Vorige Levens. Op sommige mensen komt dit saai over, maar hoogsensitieve mensen vinden dit juist prettig ('mijn' blogpubliek). 
De reactie-mogelijkheid onder artikelen heb ik expres uitgeschakeld. Volgens tips in blogboeken is dat niet slim. Ik zou in gesprek moeten gaan/blijven met lezers die reacties achterlaten. Maar ik hou niet van flauwekulreacties van personen die virtueel scheldend, met de nodige taalfouten, laten weten dat reïncarnatie of wat ik schrijf, totale onzin is. Zulke lui buiten de deur houden, voelt voor mij rustiger. Bloglezers die me willen benaderen met een serieuze vraag, weten me te vinden via mijn website.
Verder kies ik ervoor geen reclames op mijn blog te installeren. Te onrustig, al die banners en flitsende en bewegende plaatjes. Ik verdien hierdoor niets met mijn blog. Toch heeft het me mooie zaken opgeleverd: betere vindbaarheid via Google, nieuwe cliënten voor mijn praktijk, een radio-interview voor het buitenland, een boekcontract bij een uitgever, gratis boeken voor het schrijven van uitgebreide recensies, en waardevoller: plezierige contacten met anderen.
En gaandeweg het schrijven van alle blogs - dit is artikel 489! - leer ik steeds beter waar bloglezers wel of niet van houden. Dankzij Google-statistieken kan ik o.a. zien via welke zoekwoorden mensen op mijn blog terechtkomen. 
Na 4 jaar bloggen zit ik op ruim 5000 unieke blogbezoekers per maand, voor een nichemarkt. Ik ben dik tevreden.

Groetjes, 

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur/blogger