Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

23 april 2015

Heb jij je stem al bevrijd? Durf te zingen! - Zingen onder begeleiding van stembevrijders Wim Stokwielder en Marjo Brenters

Iedereen kan zingen, dankzij stembevrijders

Out of the box

Een keer buiten onze comfortzone iets doen... ja, goed idee, maar wat? Manlief en ik namen twee folders mee bij een culturele instelling: Ademtocht, zingen in de Hasseltse Kapel in Tilburg en Zielsveel, zingen in hartje Breda. Onder begeleiding van stembevrijders. Stembevrijders? Nog nooit van gehoord. Voor ons een duidelijk gevalletje out of the box thinking, eh singing.

Russisch zangtraumaatje

Volgens de tekst op de folders waren we van harte welkom, zelfs zonder zangtalent. Gelukkig maar, want toen ik een jaar of 9 was heb ik een zangtraumaatje opgelopen en sindsdien durfde ik amper nog te zingen. Op de lagere school moest elk kind in de klas een zelfgekozen liedje ten gehore brengen voor een rapportcijfer. Zeker twee weken lang oefende ik en leerde ik een liedje van Ria Valk uit mijn hoofd: 'Want oh die Ru-hussen, die kunnen ku-hussen, ze drinken wodka al was het koude thee'. Vast een vorig leven in Rusland gehad... Toen ik in de klas mijn lied enthousiast zong, riep de docent halverwege: 'Stop maar, dit is niet om aan te horen. Je krijgt een 5'. En ik had nog wel zo goed mijn best gedaan! Beledigd en boos besloot ik voortaan niet meer te zingen. Dat heb ik jaren volgehouden.

De folders die ons aanspoorden tot zingen
Zingen én stil zijn

"Je bent welkom met of zonder zangtalent. Er is evenmin zangervaring nodig. Het verlangen volstaat. We zingen liederen uit alle windstreken die je zonder oefening vooraf mee kunt doen. In die eenvoud krijgt onze stem alle ruimte en kunnen we ons denken loslaten. Het maakt vreugde en energie los. Tussen het zingen door zijn we ook stil. Stilte, muziek, dan weer stilte."
Dit leek me wel wat. Geen zangervaring, wel de behoefte om eens een keer totaal iets anders te doen. Samen met anderen zingen, iets eenvoudigs. Moest te doen zijn, vonden manlief en ik. Om er echt zeker van te zijn dat zangtalent niet nodig was, bezocht ik de websites van de op de folders genoemde stembevrijders Wim Stokwielder en Marjo Brenters

Hasseltse kapel Tilburg - 
Lutherse kerkje Breda

De zangvuurdoop beleefden we in het Hasseltse kapelletje in Tilburg. Wim Stokwielder begeleidde de groep van ongeveer 35 mensen, gemiddelde leeftijd 65-plus. Alle deelnemers zongen met hart en ziel, naar eigen kunnen. Eenvoudige mantra's, Duitse enkelvoudige regels. Er zat zelfs een Russische tekstregel bij (Gospodi Bozje).
Binnen in de kapel heerste een serene sfeer. Na jaren kwam mijn stem weer een beetje los. Manlief zong andere woorden dan die op het papier stonden, alles mocht. De samenzang klonk prachtig, ook dankzij het losse gitaar- en pianospel van de enthousiaste stembevrijder. 


Hasseltse kapel in Tilburg


Lutherse kerkje Breda

Een maand later organiseerden stembevrijders Marjo Brenters en Wim Stokwielder samen een soortgelijke zangavond, maar dan in het Lutherse kerkje in Breda. Eveneens een mooie lokatie, maar met een kaler en minder sfeervol interieur dan het Mariakapelletje in Tilburg. 
De groep deelnemers was beduidend groter. Wim verzorgde de muzikale begeleiding (piano en gitaar), Marjo nam het leidende zangwerk voor haar rekening. Manlief en ik ontdekten al zingend hoe slecht onze lichamelijke conditie was, want iedereen om ons heen had met recht een lange adem om hoge noten te halen, wij niet. 
Bij Wims avond in de kapel stond vooral het plezier in zingen voorop en contact maken met anderen tijdens het zingen. Marjo legde de aandacht meer op precies zingen, structuur en stiltemomenten. De gekozen mantra's en herhalende tekstregels kwamen redelijk overeen. Weer een stukje Russisch, zo kwam ik mijn lagere-school-trauma meteen te boven. 
Manlief en ik leerden deze avond meer over het belang van ademhaling in relatie tot onze gezondheid.
De verdeling 'mannen links, vrouwen rechts', gaf ons een ouderwets kerkgevoel, maar was blijkbaar nodig voor een juiste stemverdeling. De stiltemomenten duurden ons beide keren (veel) te lang, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Meedoen was een bijzondere ervaring.

Mijn stem is 'bevrijd', ik ben niet langer bang dat anderen me horen als ik zing. Zuiver of niet, het plezier in zingen is terug. Lang leve de stembevrijders!

Stembevrijders in Nederland

Stembevrijders zijn er in heel Nederland te vinden, vaak opgeleid door Jan Kortie. Ze organiseren bijeenkomsten in Nederland, maar ook tijdens vakantieperioden in het buitenland. Informatie: Stembevrijders Nederland.

Vorige levens waar muziek in zit

Blog over jodelen en een vorig leven (met linkjes naar een artikel over Amira, operazangers in een vorig leven?, en een ander meisje dat mogelijk koordirigent was in een vorig leven). 
Meer lezen over muziek & vorige levens? Zet het woord 'zang' in het zoekfilter linksboven op deze webpagina en druk op enter.

Groetjes en tralilalilaaaaaaa,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/coach/auteur/blogger
www.vorigelevens.nl