Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

14 oktober 2016

'Trolls' - animatiefilm om vrolijk van te worden - licht en donker - kleuren - liefde en blijheid - vilt - Trolpoppetjes van plastic


 


Vintage trollen

De plastic Trolpoppetjes uit de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw - nu hip en trendy, want vintage - ken ik wel. Als kind kreeg ik er eentje cadeau van mijn ouders, nadat ze in Denemarken op vakantie waren geweest. Lang begreep ik niet waarom het grijsbruine poppetje met felgekleurd geel haar geen kleding aan had :) De gezichtsuitdrukking van de Trol vond ik toen zelfs een beetje eng. 

Denemarken

Trolpoppetjes werden in 1959 ontworpen door een Deense visser/houtsnijder Thomas Dam. Hij had geen geld voor een kerstcadeau voor zijn dochter en maakte een poppetje voor haar. Omdat andere kinderen uit het dorp er ook eentje wilden hebben, maakte hij er meer. De originele plastic versie had oogjes van glas en haar van schaapwol. Uiteindelijk werden de poppetjes een rage in Europa en Amerika eind jaren zestig.

Jeugdsentiment, dat ik naar de film Trolls (3D originele versie, 2016) wilde? Misschien, maar ik hou ook van animatiefilms in 3D, tegenwoordig zijn ze zo knap gemaakt! En ik moet zeggen, ik heb met plezier 90 minuten gekeken naar kleurrijke Trollwezentjes die bewogen, dansten en zongen op de maat van muziek, waaronder enkele bekende songs als True Colors, Sound of Silence en Hello, is it me you are looking for? Alles wat van vilt gemaakt was, was ook prachtig om naar te kijken (kleding/achtergrond/scrapbooks).

Blij

Een animatiefilm om vrolijk van te worden. Thema: goed en kwaad, ieder zijn eigen kleur, liefde maakt blij. Je komt gegarandeerd met een glimlach de bioscoop uit.
Nu vraag ik me wel af waar dat Trolpoppetje van vroeger is gebleven? Zijn laatste locatie was een jaren zeventig letterbak, maar daarna...

Filmtrailer: klik hier.

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl