Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

14 augustus 2016

'Een man die Ove heet' - film - wat verdriet met een mens kan doen


Film 'Een man die Ove heet'
Film 'Een man die Ove heet'

Een chagrijnige, mopperende oude man... ik verwachtte weinig van deze film eerlijk gezegd. Maar vanaf het eerste moment hield het verhaal me in zijn greep, ik heb gelachen én gehuild bij het zien van 'Een man die Ove heet'. Ik was blij dat ik papieren tissues bij me had :).

Verhaal

Ove - gespeeld door Rolf Lassgard - is een man van eind vijftig. Hij wijst iedereen in zijn omgeving op regeltjes en wat er allemaal verboden is. Een groot stuk chagrijn. Gaandeweg het verloop van de film wordt duidelijk hoe dat zo gekomen is. 
Ove is weduwnaar en heeft flink wat verdriet te verstouwen gehad in zijn leven. Hij zwijgt daarover, maar zijn 'boze' gedrag naar anderen toe spreekt boekdelen. Vanaf het moment dat hij zelfmoord wil plegen, gaat er van alles mis. Ontroerend, dramatisch en tegelijkertijd ook grappig... Een bijzondere mix. Ik heb zeker nog een hele week aan de film lopen denken.

Voor welke kijkers?

Aanrader voor wie van een goede film houdt. Het acteerspel is uitstekend. Boeiende film voor therapeuten die met thema's werken als rouwverwerking, omgaan met boosheid/emoties en zelfmoordpogingen.
Ove moet een man voorstellen van eind vijftig, maar ik vond de gekozen flash backs qua sfeer, tijdsduiding en kleding meer horen bij een man van 65-70 jaar. Dat is dan ook het enig minpuntje aan deze film. 
Heb je recent iemand verloren in je omgeving aan zelfdoding, overweeg dan na het zien van de trailer of deze film niet te heftig is voor je.

Filminfo

'Een man die Ove heet' draait nog in kleine cinema's. Ik zag de film bij Pathé (PAC-film): filmtrailerZweedse film, Nederlands ondertiteld. Regie: Hannes Holm, spelers o.a. Rolf Lassgard (de oude Ove), Bahar Pars (buurvrouw Parvaneh), Filip Berg (de jonge Ove), Ida Engvoll (Sonja).
De film is gebaseerd op het boek 'Een man die Ove heet' van Frederik Backman. Ik heb dat boek niet gelezen, dus kon niets vergelijken.


Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl