Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

26 augustus 2016

Griet op de Beeck in 'Zomergasten' - over o.a. kunst, zelfmoord, therapie, leven en dood - "We hebben maar één leven hè"

Griet op de Beeck in 'Zomergasten'

Schrijver Griet op de Beeck - Zomergasten

Het programma Zomergasten bekijk ik zelden live, meestal omdat het mij te lang duurt, maar via Uitzending Gemist zijn de herhalingen gelukkig ook in gedeeltes te bekijken. Vorige week werd de Vlaamse schrijver Griet op de Beeck geïnterviewd. Ik vond het een mooie tv-uitzending, weliswaar met 'zware' onderwerpen als zelfmoord en depressie, therapie en eetstoornis, maar ook met interessante korte kunstdocumentaires en filmtips, zoals Le tout nouveau testament.
Griet op de Beeck was rap van (soms Vlaamse) tong, vertelde zinnige dingen.

Over zelfmoord, depressie en therapeutische hulp inschakelen

Ik licht hier twee quotes uit het programma. Als je de herhaling van Zomergasten gaat bekijken, vind je ze terug op 48-50 minuten en 2.33 minuten.

Griet: "Ik denk dat mensen heel goed in staat zijn om façades in stand te houden. En ik denk dat heel weinig mensen elkaar nog echte vragen stellen. Waardoor het heel gemakkelijk wordt om met dat soort dingen weg te komen. D’r zit volgens mij buitengewoon veel leed achter al die keurige gevels."
Interviewer: "Als er iemand in je omgeving is waarvan je weet, die heeft hele zwarte gedachtes of daar gaat het niet goed mee, wat zou je die zeggen?"
Griet: "Die naar een fantastische shrink sturen natuurlijk! Ik bedoel, dat zijn mensen die juist omdat ze geen betrokken partij zijn, omdat ze er nooit met zichzelf tussen zitten - als het goeie therapeuten zijn tenminste - wel degelijk in staat zijn om te achterhalen waar de bron ligt van de reden waarom het allemaal zo moeilijk is, daar zijn altijd aanwijsbare redenen voor. Dat is heel moeilijk om daar naar te kijken. Maar als iemand je daarbij helpt, om die blinde vlek die je hebt - die we allemaal als mensen hebben in meer of mindere mate - die daar 's goed een goeie spot op kan zetten, en u dan begeleidt om dat aan te kunnen en te durven en timing daarmee in het oog houdt enzo, ja, dat is de weg naar beter."
Interviewer: "Is dat voor jou ook de weg geweest?"
Griet: "Absoluut. Ja, daar ga ik niet truttig over doen. Ik vind: iedereen in therapie! Ja, iedereen wordt er beter van zich zelf heel goed te kennen en van te begrijpen wat-ie doet en waarom. Daar word je niet alleen zelf beter van, maar dat is ook beter voor alle mensen om u heen en ja, als schrijvende mens is dat sowieso iets wat enorm helpt. In mijn geval was dat onontkoombaar anders had ik hier nu zeker niet gezeten. En dan bedoel ik niet omdat ik niet van een brug was afgesprongen, maar gewoon omdat ik nooit die boeken had durven schrijven, nooit de schrijver was durven worden die ik wou zijn." 

We hebben maar één leven

Interviewer: "Denk je dat mensen de neiging hebben om hun problemen te negeren?"

Griet: "Absoluut. Ik denk dat we allemaal meesters zijn in het wegkijken. Ik denk dat we allemaal een tapijt hebben en dat we geneigd zijn daar alles onder te vegen. Alles wat ons ontregelt en verontrust en kwaad maakt, of heel emotioneel. En als we daar maar lang genoeg met ons voeten boven op blijven staan en recht vooruit blijven kijken dan zal het zogezegd er allemaal wel niet zijn. En ja, dat is natuurlijk waar alle ellende begint, want het is van de kramp van op het tapijt staan dat ge depressies krijgt en burnouts en modieuze ziektes die varianten zijn op dat thema volgens mij. Het is moeilijk om daarnaar te kijken, maar de beloning als ge dat toch doet, is zó immens groot! En ik ben iemand die altijd heeft willen kijken, ik heb altijd gezocht naar manieren om het te begrijpen en om het te snappen, maar ja, in mijn geval heeft het zich heel lang heel erg goed verstopt. En hoe heftig het ook was, en nog altijd is eigenlijk om dat aan te gaan... ja, we hebben maar één leven hè, allez voor zover we dat helemaal zeker weten kunnen tenminste. Dus ik wil dat toch proberen om daar mezelf zo goed mogelijk in alle mogelijke richtingen te sturen en als ik kijk wat het mij heeft opgeleverd... Allemaal, doe het! Doe het!"

Eetstoornis - anorexia


Griet: "Een eetstoornis gaat niet over eten eigenlijk. Het is geen verslaving, het is een soort zeer destructief denksysteem dat zich een weg naar binnen vreet en zich vasthaakt waar het ook maar kan, dat is het enge daaraan. Een eetstoornis heeft te maken met uzelf straffen omdat ge ten diepste vindt dat ge eigenlijk slecht zij en niet beter verdient. Dat gaat over schaamte."


Romans van Griet op de Beeck

Tot op heden had ik nog geen enkel boek van haar gelezen, maar daar komt binnenkort verandering in. Ik ben nieuwsgierig geworden naar wat ze in romanvorm nog meer te vertellen heeft (Kom hier dat ik u kus, Vele hemels boven de zevende).

Voor oplettende collega-regressietherapeuten die het hele programma uitkijken: let eens op de uitspraak 'uit de bocht vliegen' :D.


Uitzending Gemist

Zomergasten met Griet op de Beeck is o.a. via deze webpagina van NPO te bekijken. Haar website vind je hier: www.grietopdebeeck.be

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut
www.mariannenotschaele.nl