Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

30 juli 2018

Korte historische verhalen uit de Middeleeuwen - Paul Christiaan Smis - boek - geschiedenis - boekrecensie


Bundel met verhalen die zich afspelen in de
Middeleeuwen - Paul Christiaan Smis

Historische korte verhalen - Middeleeuwen - auteur Paul Christiaan Smis

Alweer een nieuwe verhalenbundel van Uitgeverij Historische Verhalen! Dit keer ontving ik een recensie-exemplaar van Korte Verhalen uit de Middeleeuwen van Paul Christiaan Smis (314 pagina's), waarmee ik mijn kennis over de Middeleeuwen kon opfrissen en uitbreiden. 
Eerder las ik van dezelfde uitgeverij: Verhalen uit de Oudheid  en Diverse historische verhalen, geschreven door meerdere auteurs.
Deze nieuwe bundel Historische Verhalen, korte verhalen uit de Middeleeuwen is geschreven door Paul Christiaan Smis, een groot kenner van de middeleeuwse geschiedenis. Peter Hoppenbrouwers van de Universiteit Leiden, sectie Middeleeuwse Geschiedenis, schreef de inleiding. De tekstinhoud is zorgvuldig geredigeerd onder (eind)redactie van Esther Roth en Rik van der Vlugt.

Wanneer waren die Middeleeuwen?

De periode die wij 'Middeleeuwen' noemen, is te verdelen in:
- de vroege middeleeuwen (500-1000)
- de centrale middeleeuwen (1000-1250)
- en de late middeleeuwen (1250-1500).
Een lange periode in de geschiedenis, waarin veel gebeurde en waarover enorm veel te vertellen valt. Op kundige wijze heeft de auteur maar liefst 29 (!) fictieve korte verhalen geschreven, gebaseerd op ware historische gebeurtenissen en het wel en wee van allerlei personen in die tijd. "Hij laat zien hoe rauw het leven kon zijn in de Middeleeuwen, doordrenkt van angst voor ziektes, dood en hogere machten. Niet zonder ironie trekt Smis aan de sluier van 'goed en kwaad' die ook toen al lag over het menselijk denken en handelen."

Niet chronologisch

De redactie koos ervoor om de verhalen in dit boek niet in chronologische tijdsvolgorde van de Middeleeuwen weer te geven. Dit zou de lezer meer variatie en verrassing bieden. Dat klopt. Toch is het voor lezers zoals ik, die geen geschiedenis hebben gestudeerd, daardoor lastig lezen. Gelukkig bevat ieder verhaal bij aanvang een plaats- en tijdsaanduiding, zodat ik niet helemaal in het ongewisse bleef van waar en wanneer bepaalde gebeurtenissen zich afspeelden. Toch moest ik een enkele keer nog flink bladeren naar de historische uitleg ná een verhaal om het begin van een nieuw verhaal goed te kunnen volgen, want a) ik ben geen historicus en b) mijn aardrijkskundekennis laat blijkbaar te wensen over. Ik kreeg niet direct 'beeld en geluid' bij het begin van alle verhalen.

Levendig

Alle fictieve verhalen in dit boek zijn volgens een helder stramien geschreven en prima van tekst. Toch vind ik voorgaande verhalenbundels die ik uit deze reeks las (diverse auteurs, zie bovenaan voor een linkje naar de recensies van die bundels), die taalkundig gezien zelfs minder waren, boeiender. Echter, de verhalen van Smis zijn een goede aanvulling op bestaande droge kost in andere geschiedenisboeken. Smis weet enigszins saaie geschiedenis'lessen' om te zetten in levendige verhalen over mensen en situaties in de Middeleeuwen. 
Dit boek vind ik daarom geschikt voor lezers die zich echt willen focussen op de periode van de Middeleeuwen en die daarover meer willen lezen op een aangename 'losse' manier in een mooie mix van feit en fictie. Historische feiten zijn meer dan uitstekend vertegenwoordigd, de fictie doet af en toe wat gekunsteld aan. Overigens, er is een knap staaltje werk geleverd om zo veel verschillende historische middeleeuwse gebeurtenissen in korte leesbare verhalen te stoppen.

Wat boeide mij?

Het duurde enige tijd voordat ik het boek uit had. Dat lag niet alleen aan het tropische zomerweer en omdat ik het druk had met therapie- en schrijfwerkzaamheden. Halverwege het boek kreeg ik de neiging om van elk verhaal alleen 'de historische achtergrond' te lezen, want die stukken tekst over de geschiedenis zijn helder beschreven en bijzonder wetenswaardig. De fictieve verhalen begonnen voor mijn gevoel op elkaar te lijken door het terugkerende vertelpatroon. Dat maakte dat ik minder zin kreeg om door te lezen. Ik denk dat de redactie een goede keus heeft gemaakt om de verhalen niet chronologisch qua tijd weer te geven.

Verhalen die mij bijbleven vanwege hun aparte inhoud, zijn:
- Willem de Verteller - Hulst, 1260: over hoe verhalen vroeger mondeling werden doorgegeven en ook, net als tegenwoordig, al werden 'gejat' door anderen, een Middeleeuwse versie van plagiaat plegen;
- Schepen uit het oosten - Groenland, 1435: Vikingen op zee die honger leden;
- De Redding - Mainz, 1096: over een Joodse tragedie bij het beleg van Mainz;
- De stem van Nehalennia, Walcheren: verering van godin Nehalennia.

Al met al, een uitstekend informatief geschiedenisboek met vlot leesbare, korte verhalen, die je een betere indruk geven over het wel en wee in de 'donkere' Middeleeuwen. Mogelijk dat de manier van schrijven van de auteur met name mannelijke lezers aanspreekt. 

Verder lezen?

Kijk op de website van Historische Verhalen voor meer informatie over Paul Christiaan Smis' nieuwe boek. 

In deze reeks historische verhalen zijn meerdere boeken verkrijgbaar, zoals:
- Historische Verhalen, 27 korte geschiedenisverhalen - verzamelbundel 1, diverse auteurs
- Historische Verhalen, 20 korte geschiedenisverhalen - verzamelbundel 2,
diverse auteurs
- Historische Verhalen, Korte verhalen uit de Oudheid, geschreven door Marjolijn van de Gender, Denise Michelle Po en Key Tengeler
- Historische Verhalen, Korte verhalen uit de Gouden Eeuw, diverse auteurs. 
Voor lezers die van levendige geschiedenis houden!

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Regressie- en reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl