Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

6 maart 2014

Liesbeth List over reïncarnatie en Ramses Shaffy - tv-serie RAMSES - boek 'Naakt in de orkaan' van Bas Steman

Ramses Shaffy & Liesbeth List

Hoog Sammie, kijk omhoog

Chansonnier en acteur Ramses Shaffy overleed in 2009. Als ik aan hem denk, schiet me altijd direct de tekstregel van het liedje 'Hoog Sammie, kijk omhoog Sammie... want dan word je lekkerrr nat. Sammie, domme, domme Sammie' te binnen. Een radioliedje dat ik herinner uit mijn jeugd. Ik word er vrolijk van.

Tv-serie RAMSES

Een paar weken geleden keek ik naar de 4-delige drama tv-serie RAMSES (Uitzending Gemist). Zeer de moeite waard!
De serie gaat over de jonge jaren van Ramses Shaffy - prachtig en bevlogen gespeeld door Maarten Heijmans - en in zijn kielzog die van Joop Admiraal en Liesbeth List. Van begin jaren '60 tot eind jaren '70. De jaren waarin Ramses de lieveling werd van het Nederlandse toneel en waarin hij Shaffy Chantant oprichtte. 
De serie gaat niet alleen over zijn BN-status in de jaren '60 en '70, maar ook over homoseksualiteit en Shaffy's verslaving aan drank en drugs. 


Noortje Herlaar als Liesbeth List en Maarten Heijmans als Ramses Shaffy
in de tv-serie RAMSES - 2014

In de tv-serie zijn ook originele, oude filmbeelden gemonteerd. Zo krijg je een prachtige mix te zien van toneelspel en (soms journalistiek aandoende) beelden van de opkomst van de flower power, vrije seks, drugs en veranderende moraal na de brave jaren '50.

'Naakt in de orkaan' - Bas Steman

Ik vond de tv-serie RAMSES perfect aansluiten bij het boek van Bas Steman dat ik een keer las: 'Naakt in de Orkaan' over het turbulente leven van Ramses Shaffy.
Bas Steman interviewde Shaffy in zijn laatste levensjaren, mengde stukken interview met zijn eigen visie op Shaffy's leven en gaf tegelijkertijd een prachtige beschrijving van de toneel- en zangwereld in de jaren '60 en '70. Een aanrader!
Overigens, met Bas Steman ruilde ik zijn boek 'Naakt in de orkaan' tegen mijn boek 'Diehards in de war' over vorige levens in oorlogstijd. Bas had namelijk herinneringen aan een vorig leven dat zich afspeelde ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hier lees je zijn verhaal daarover. 


Boek 'Naakt in de Orkaan' - Bas Steman
over het leven van Ramses Shaffy
Liesbeth List over reïncarnatie

Op internet kwam ik een interview tegen van Hilde Postma met Liesbeth List (zie het hele artikel in maandblad JAN) over heimwee, getiteld 'Nooit meer bellen', over Liesbeths heimwee naar het samenzijn met haar soulmate Ramses.
Liesbeth List zegt daarin o.a.: "Ik geloof niet in een hemel, in God de Vader. En reïncarnatie: ik weet niet of dat bestaat, niemand heeft mij ooit over zijn of haar vorig leven kunnen vertellen. Ik geloof dus niet dat hij hier ergens in de kamer zit. Maar hij leeft in mijn ziel – in mijn gedachten. En het feit dat wij elkaar hebben mogen ontmoeten – twee voorbestemde zielen – ik geloof dat daar toch iets hogers achter zit. Is het de kosmos, is het Jesus Christ Superstar? Nee, in hem geloof ik niet. Maar het is toch iets dat van hogerhand komt, denk ik."

In de tv-studio

In 2001 was ik te gast bij een lunch-tv-programma. Liesbeth List zat aan dezelfde interviewtafel als ik. Zij om te vertellen over haar nieuwste muziekprogramma 'Edith Piaf' en ik over mijn debuutroman 'Boodschappenmeisje', een roman waarin ook vorige levens aan bod komen.
Ik herinner me nog dat Mireille Bekooy, die het programma aan elkaar praatte, aan Liesbeth List vroeg of zij en Ramses elkaar misschien ook uit een eerder leven kenden. Liesbeth List antwoordde positief, maar wat haar exacte woorden waren weet ik niet meer. Iets in de richting van zielsverwanten.

Liesbeth List en Ramses Shaffy deelden een traumatische jeugd die op elkaar leek. Dat schiep verwantschap. Maar de kans is groot dat hun liefde voor elkaar dateerde van veel langer geleden.  


Aanverwant blogartikel: boek over nawerkingen flower power tijd

Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/schrijver
www.vorigelevens.nl