Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie

Marianne Notschaele-den Boer - vorige levens - reïncarnatietherapie
Marianne op Twitter (klik op afbeelding)

4 augustus 2013

Zentangle - meditatief tekenen - boekreview 'Zentangle, creatieve patronen tekenen'


Boek 'Zentangle' - meditatief patronen tekenen
Zentangle: doedelen 2.0 voor gevorderden

Zentangle is een ingewikkeld ogende tekening van herhalende patronen - vaak in zwart-wit - die toch verrassend simpel te maken is. Dit, omdat de tekening lijn voor lijn wordt opgebouwd.
Doordat je je concentratie richt op het tekenen van fijne lijntjes in speciale vormen, werkt dit tekenen bijna als een vorm van meditatie. Door de verhoogde aandacht - je moet echt je hoofd erbij houden om de lijnen mooi neer te zetten - ontstaat een natuurlijke vorm van trance; je lichaam komt tot rust, dagelijkse zorgen en stress verdwijnen naar de achtergrond.

Verschil tussen doedelen en zentangelen

Doedelen is schetsen zonder duidelijk doel. Terwijl je met je gedachten ergens anders bent, krabbel je onbewust tekeningetjes op een stuk papier. Iedereen doet dat wel eens, bijvoorbeeld tijdens telefoongesprekken, lange schooldagen of saaie vergaderingen.
Doedelen gebeurt onbewust, zentangelen bewust en uiterst geconcentreerd.

In de loop der jaren heb ik wat afgedoedeld. Wanneer ik notities maakte tijdens studielessen kliederde ik rondom de aantekeningen, aan de zijkanten van het papier, kleine tekeningetjes: meisjesgezichten, ogen, bloemen, piramides en kubussen. Toen kreeg ik nog wel eens een boze blik toegeworpen van docenten als ze me zagen doedelen tijdens hun lessen. Ik moest opletten en luisteren, niet tekenen. Maar nu lees ik ineens overal op internet dat doedelen en zentangelen juist rustgevend en concentratieverhogend werkt.

Meditatie kan op vele manieren

In dit blog schreef ik al eerder over positieve effecten van meditatie. Alle zich herhalende handelingen die je geconcentreerd uitvoert, van breien, aardappelen schillen, papier vouwen tot miniscuul kleine tekeningetjes maken, kunnen een rustgevend effect bewerkstelligen.
Zentangle-boek

In dit inspirerende boekje 'Zentangle, creatieve patronen tekenen' (Sandy Steen Bartholomew, Uitgeverij Deltas, ISBN 9789044736809 voor 12,50 euro) komt in 48 overzichtelijke pagina’s zo’n beetje alles aan bod wat je moet weten om te kunnen zentangelen.
Dit boek bevat een duidelijke uitleg over materiaalgebruik, basisregels en laat mooie voorbeeldtekeningen zien. In eenvoudige stappen wordt helder uitgelegd hoe je een tekening kunt opbouwen en welke vormen je daarbij kunt gebruiken, hoe je schaduwen aanbrengt in patronen van rasters, cirkels, bloemen, driehoeken, 3-D, enz. Ingewikkeld lijkende patronen zijn verrassend eenvoudig te maken. Lijn voor lijn: landschapspatroontjes, dieren, planten en figuren uit India, Japan en Egypte.


Zentangle

Zentangle is ontwikkeld door de kunstenaars Rick Roberts en Maria Thomas. Dit patroontekenboek ‘Zentangle, creatieve patronen tekenen’ van Sandy Steen Bartholomew is op hun werk geïnspireerd.

Iedereen kan het!

Het leuke van deze teken-, kunst- en meditatievorm is dat je er weinig voor nodig hebt: een stuk papier en een potlood of pen is voldoende. Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Speciaal papier, dure inktpennen...
Omdat niet vast staat hoe je moet tekenen, kun je vele vormen naar hartelust combineren op een manier die bij jou past. Je richt je aandacht op wat je tekent en kijkt gewoon lijn voor lijn welke kant je tekening opgaat.
Natuurlijk heb ik dit meteen geprobeerd, nieuwsgierig als ik ben. Wel bekeek ik eerst wat patronen die in het boek staan afgebeeld. Een aantal vormen kende ik al van het doedelen, maar in dit boekje vond ik voorbeelden te over om mee aan de slag te gaan.


Zentangle, een eerste probeersel met balpen

Een half uur priegelde ik met balpen op papier in opperste concentratie, zie afbeelding. En ja, het was echt leuk om te doen! Ik vergat de tijd en alles om me heen. 
Een grappige manier van kunstzinnig mediteren. Geschikt voor iedereen, en wie weet wel helemaal voor mensen die een vorig leven hebben gehad als holbewoner, Aboriginal of henna-tattoo-verver.



Aboriginal-stippenpatroon

Holbewoners deden het al

'Zentangle, creatieve patronen en tekenen' is een ideaal boekje om cadeau te doen aan iemand die een creatieve boost nodig heeft of meditatie-inspiratie kan gebruiken.
Ook al is patronen tekenen 'zo oud als de wereld' (denk aan holbewoners die grotten beschilderden met primitieve patronen of Aboriginals in Australië die bekend staan om hun prachtige stippen-tekeningen), Zentangle is anno 2013 helemaal trendy. 


Groetjes,

Marianne Notschaele-den Boer
Reïncarnatietherapeut/auteur
www.vorigelevens.nl